الگوریتم برت (BERT) چیست؟

الگوریتم برت (BERT) چیست؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

Bert مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. گوگل با این الگوریتم به دنبال درک بهتر زبان طبیعی و مفهوم جستجوی ما و تطابق آن با محتواهای مختلف است.

اگر بخواهیم الگوریتم برت را به زبان ساده تعریف کنیم،باید بگوییم این الگوریتم مدلی از زبان محاوره و روزمره است که به باقی الگوریتم های گوگل کمک میکند تا حتی کوچک ترین بخش های زبان محاوره مثل حروف اضافه را مانند یک انسان به خوبی درک کند.

۲ نکته مهم درباره الگوریتم برت

مسلما امروزه با ورود جستجوی صوتی و هوشمندتر شدن الگوریتم‌ها، مردم با زبان طبیعی خود سعی میکنند جستجو انجام دهند و این کار باعث میشود که معنای جستجوها پیچیده‌تر شوند.

در این بخش قرار است که قبل از توضیحات مختلف، مهم ترین نکاتی را که باید برای سازگاری با این الگوریتم انجام دهید را بیان کنیم.

  • بر روی هدف کاربر تمرکز کنید

  • به دنبال این باشید که بفهمید و درک کنید که کاربر چه نیازی از جستجوی خود دارد تا بتوانید به بهترین شکل جواب مخاطبان را بدهید.

  • دیگر زمان آن که شما صرفا بر روی کلمات دوکلمه‌ای تمرکز کنید سرآمده است. باید تمرکز خود را تقسیم کنید و برای عبارات طولانی (Long Tail Keyword) نیز استراتژی و برنامه مشخصی داشته باشید.

دلیل این موضوع خیلی مشخص است، ما الان بر روی دو موضوع تمرکز داریم:

  1. زبان طبیعی

  2. جستجوی صوتی

جستجوی صوتی هم بخشی از زبان طبیعی است. یعنی همانطور که در صحبت‌های عامیانه خود حرف میزنید همانطور هم جستجو میکنید. این قضیه روز به روز در حال افزایش است. برای همین است که تاکید می‌شود که برای عبارات بلند هم برنامه ریزی کنید.

محتوای جامع با موضوعات ارزشمند تولید کنید

همین الان که گفتم محتوای جامع ۵ نفر میگویند محتوای جامع یعنی بالای ۳۰۰۰ کلمه، بعضی‌ها میگویند بالای ۲۵۰۰، بعضی‌ها ۵۰۰۰ و … همه این اعداد و ارقام عجیب و غریب اشتباه است.

شما فکر کنید میخواهید قیمت دلار را در امروز بدانید خب پس دوست دارید در سریع‌ترین زمان ممکن به پاسخ خود برسید. پس نیازی به محتوای حتی کوتاه هم ندارید. صرفا یک عدد و تمام.

اگر خیلی واضح بخواهم صحبت کنم دنیا، دنیای میکرو کانتنت است. یعنی در کمترین میزان محتوا، بیشترین و جامع‌ترین محتوا را به مخاطب انتقال دهید. پس فکر میکنید برای چی انقدر فیلم، اینفوگرافیک و .. محبوب شده‌اند؟

زمان این که شما بیایید صرفا با نوشتن محتوای بلند رتبه بگیرید گذشته است. باید در سریع‌ترین زمان ممکن نیاز مخاطب را برطرف کنید، از طرف دیگر نیز باید به طور کامل و جامع هم پاسخ دهید.این کار نیاز به تمرین و بررسی دارد و بدون شک خیلی هم ساده نیست.

چگونگی کارکرد Bert ؟

در گذشته گوگل درک پایینی از جستجوهای پیچیده و تعامل‌برانگیز داشت. طبق گفته گوگل معمولاً مردم عباراتی را جستجو می‌کنند که در تصورشان گوگل آن‌ها را به راحتی می‌فهمد، در صورتی که این‌چنین هم نیست. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر صرفاً با کلمات کلیدی مختلف جستجوی خود را انجام می‌دهد و رشته نامفهومی از کلمات را کنار هم می‌چیند و گوگل هم دقیقاً به دنبال جلوگیری از این کار است.

بنابراین با توجه به یادگیری ماشین و زبان طبیعی، الگوریتم برت به جای تمرکز بر روی بخشی خاص به دنبال دریافت مفهوم تمام عبارت است. گوگل قبل از انتشار Bert آزمایش‌های مختلفی را بر روی نتایج انجام داد تا ببیند که آیا نتایج تغییرات، مثبت بوده‌اند یا خیر.

تطابق با کلمه کلیدی یا هدف جستجو؟

اکنون تصمیم‌گیری بر روی کیفیت و مرتبط بودن محتوا، مسئله‌ای است که گوگل بر روی آن تمرکز کرده است. در سال ۲۰۱۳ گوگل، الگوریتم اصلی خود را بازسازی کرد و نام آن را نیز Hummingbird یا همان الگوریتم مرغ مگس‌خوار گذاشت. تا قبل از این، گوگل خیلی به مرتبط بودن صفحات توجهی نداشت و بیشتر بر روی بهینه کردن کلمات تمرکز کرده بود. این یعنی اگر کلمات کلیدی در عناوین، متا تگ‌ها و بدنه اصلی محتوا بود نمره بالایی از گوگل می‌گرفتید. با این حال هدف الگوریتم Hummingbird این بود که بتواند درک بهتری از کلمات کلیدی و ارتباط آن‌ها با عناوین داشته باشد تا اینکه چه رشته‌ای از کاراکترها یک کلمه را به وجود آورده‌اند.

در سال ۲۰۱۵ گوگل برای اولین‌بار یک الگوریتم فرعی به نام الگوریتم RankBrain برای Hummingbird طراحی کرد. این الگوریتم بسیار خاص بود، چراکه اولین الگوریتم گوگل بر پایه هوش مصنوعی به حساب می‌آمد. این الگوریتم سعی می‌کرد درک بهتری از هدف جستجو به جای کلمه کلیدی داشته باشید. تمرکز این الگوریتم بر روی یافتن بهترین پاسخ ممکن با توجه به هدف جستجوی کاربر به جای بهینه بودن کلمات کلیدی بود. گوگل اعلام کرد که که الگوریتم RankBrain جزء ۳ فاکتور برتر و اساسی رتبه‌بندی است.

چیزی که شما باید بدانید این است که در حال حاضر هدف جستجوی کاربر و مرتبط بودن محتوای شما بسیار مهم‌تر از بهینه‌سازی صِرف کلمات کلیدی است. تطابق هدف جستجو به کلمات کلیدی به زودی به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئوی مدرن به حساب خواهد آمد، چراکه گوگل در حال استفاده از هوش مصنوعی است.

بنا بر همه این توضیحات شما باید بر روی تحقیق کلمات کلیدی و هم‌چنین درک نیاز و هدف مخاطب خود وقت بیشتری بگذارید تا بدانید که مخاطب دنبال چه چیزی است، هدفش چیست و شما چگونه می‌توانید بهترین کمک ممکن را به وی انجام دهید.

تفاوت الگوریتم Bert و RankBrain چیست؟

قبل از هر چیز بیایید در مورد شباهت‌ها صحبت کنیم. هر دوی این الگوریتم‌ها توسط Hummingbird کنترل می‌شوند.علاوه بر این هر دو از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. هدفشان نیز درک بهتر جستجوی کاربر است تا بتوانند بهترین پاسخ ممکن را به او بدهند.

الگوریتم RankBrain بیشتر به دنبال یافتن مفاهیم عبارات بلند و ناشناخته و Bert به دنبال درک بهتر زبان طبیعی است.

اگر تصمیم گرفته‌اید که به جای تطابق کلمه کلیدی، تمرکز خود را بر روی درک هدف کاربر از جستجو معطوف کنید باید به شما بگوییم که برای رسیدن به جایگاه یک سئوکار حرفه‌ای یک پله جلوتر رفته‌اید.

پاسخ به چند سوال در مورد برت

  • آیا الگوریتم برت برای سئو موثر است؟ به طور قطعی نمی توان به این سوال پاسخ داد. اما شما باید بیشتر به دنبال نوشتن محتوای مناسب با سرچ کاربر باشید تا با گوگل یک هدف شوید.

  • الگوریتم برت همان اپدیت رنک برین است؟ به دلیل ماهیت هوش مصنوعی برت، عده زیادی آن را با رنک برین مقایسه میکنند. با اینکه BERT یک دستاورد در حوزه هوش مصنوعی گوگل است ولی ارتباطی به رنک برین ندارد. در بهترین حالت میتوانیم بگوییم که این دو الگوریتم به عنوان مکمل در کنار هم کار میکنند.

  • آیا این الگوریتم گوگل باعث تغییری در مفهوم بازاریابی محتوا می شود؟ وقتی گوگل درک بیشتری از زبان ما پیدا کند، ما هم بهتر میتوانیم محتوای ارزشمند خود را به دست کاربر برسانیم. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که برای کاربر و به زبان او محتوا تولید کنیم و اصلاً نگران این نباشیم که گوگل متوجه این حرکت ما نمیشود.

  • الگوریتم برت برای چه زبان هایی فعال است؟ بر اساس اعلام گوگل این مدل ابتدا فقط برای کوئری های زبان انگلیسی فعال است ولی به مرور برای تمامی زبان های دنیا مثل زبان فارسی هم اعمال میشود.

  • الگوریتم برت همان اپدیت رنک برین است؟ به دلیل ماهیت هوش مصنوعی برت، عده زیادی آن را با رنک برین مقایسه میکنند. با اینکه BERT یک دستاورد در حوزه هوش مصنوعی گوگل است ولی ارتباطی به رنک برین ندارد. در بهترین حالت میتوانیم بگوییم که این دو الگوریتم به عنوان مکمل در کنار هم کار میکنند.

  • آیا باید رویکر خود را به سئو تغییر دهید؟ به طور کلی گوگل بر این عقیده است که شما باید تمرکز خود را بر کاربر و هر آنچه او دنبال می‌کند معطوف کنید. فلسفه گوگل هیچ‌وقت تغییر نخواهد کرد. یادتان باشد اگر طبق اصول پیش بروید نباید در آپدیت‌های مختلف جابه‌جایی زیادی در عبارات خود داشته باشید. همواره سعی کنید اصول اساسی و فلسفه رفع نیاز کاربر و گوگل را در نظر بگیرید. در این صورت است که می‌توانید برای همیشه با خیال راحت کار خود را انجام دهید.

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.