متادیسکریپشن (meta description) چیست؟

متادیسکریپشن (meta description) چیست؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

متا دیسکریپشن یا meta Description که خلاصه‌ای از موضوع کلی صفحه می باشد که باعث تاثیرگذاری بیشتر بر روی کلیک مشتری را به دنبال دارد. لازم به ذکر است نوشتن متا معیار رتبه بندی سایت نمی‌باشد اما برای کلیک کاربران بسیار تاثیر گذاری بالایی دارد. هدف کلی از نوشتن متا دیسکریپشن برای افزایش رتبه سایت نمی‌باشد بلکه برای جذب بیشتر کاربران و ترغیب آن‌ها به جای این ‌که به سمت سایت رقبا کشیده شوند به سمت سایت شما کشیده شده و به افزایش کلیک سایت کمک کند.

متا دیسکریپشن ها نوعی از صفات  زبان اچ.تی.ام.ال (HTML Attributes) میباشد که  توضیح مختصر و دقیقی ازصفحه ی وبسایت ارائه می دهد. متا دیسکریپشن ها در صفحه ی نتایج موتورهای جست و جو (SERPs) در قسمت پایین لینک های آبی قابل کلیک، نمایش داده می شوند.

چرا باید از متا توضیحات استفاده کنیم؟

گوگل در نحوه اعتبارسنجی صفحات نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی اساسی ایجاد کرده است. در واقع برای بررسی ارزش یک صفحه ترجیح می‌دهد به انتخاب کاربران اعتماد کند. برای مثال اگر توضیحات متا به‌خوبی نوشته شده باشد، امکان دارد تا ۵٫۸ درصد بیشتر از لینک سایر پیج‌ها کلیک شود. همین موضوع روی اعتبار سایت شما در نزد گوگل اهمیت دارد. وجود متا دیسکریپشن به‌طور مستقیم رتبه‌بندی سایت شما را در موتورهای جست‌وجو نظیر گوگل افزایش نمی‌دهد اما روی میزان ترافیک سایت و نرخ تبدیل تاثیرگذار است.

تاثیر متا دیسکریپشن بر سئو

به گفته خود گوگل توضیحات متا هیچ تاثیر مستقیمی روی سئو ندارد، اما شما می‌توانید حداکثر استفاده کلاه سفید را از متا دیسکریپشن ببرید. گنجاندن کلمات کلیدی اصلی صفحه و توضیح مختصر از محتوای صفحه هم برای فهم و درک خزنده‌های گوگل منفعت دارد و هم دید خوبی به کاربر درباره مطالب داخل صفحه می‌دهد. تجربه نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران دیسکریپشن صفحات را مطالعه می‌کنند و سپس تصمیم خواهند گرفت که کدام صفحه اطلاعات جامع‌تری ارائه می‌کند تا آن بررسی کنند. این انتخاب تاثیر مسقیمی روی CTR خواهد گذاشت و به این ترتیب ترافیک و رتبه سایت شما نیز ارتقا خواهد یافت. طبق تحقیقاتی که Hubspot روی یک میلیون کلیدواژه انجام داده است، عنوان و متا دیسکریپشن جذاب در افزایش کلیک بیشتر تاثیرگذار است. توجه به توضیحات متا یکی از راه‌ها کاربردی است که بتوانید از رقبا در نتایج جست‌وجو جلو بزنید.

شاید فکر کنید توضیحات دیسکریپشن چندان مهم نباشد، اما شک نکنید برای اینکه بتوانید توضیحات متا را برای سئو صفحات بهینه کنید باید با اصول و قواعد نوشتن آن به خوبی آشنا باشید. در ادامه درباره بهتر نوشتن توضیحات متا نکاتی را مرور خواهیم کرد.

  • از توضیحات جذاب با فراخوان عمل (CTA) در متا استفاده کنید.

توضیحات متا باید طوری باشد که مخاطب را به بازدید از صفحه دعوت کند. باتوجه به اینکه تعداد کاراکترهای متا محدود است پس باید با کمترین کلمات کاربران را به کلیک روی لینک سایت خود تشویق کنید. علاوه بر جذاب‌بودن متا، توضیحات باید پاسخگوی نیاز جست‌وجو کاربران نیز باشد. بنابراین برای اطمینان کاربران از تناسب محتوای شما با خواسته آن‌ها، حتماً از کلمات کلیدی مرتبط در نگارش متا دیسکریپشن استفاده کنید.

  • برای هر صفحه متا دیسکریپشن منحصر‌به‌فرد بنویسید

استفاده از توضیحات متای تکراری در صفحات مجاز نیست. یکی از اشتباه‌های رایج این است که وبمستران از عبارت‌های تکراری و مصنوعی برای بخش متا صفحات استفاده می‌کنند. نوشتن توضیحات مجزا برای تمام صفحات سایت این سیگنال را به گوگل می‌دهد که شما از محتواهای متنوع و یونیک برای صفحات سایت استفاده می‌کنید و نگاه جزئی به موضوعات کسب‌وکارتان دارید.

همچنین شاید از خودتان بپرسید برای صفحات محصولات مشابه چه باید کرد؟ شما تنها زمانی مجاز هستید که از توضیحات متای محصول کپی و تکراری استفاده کنید که از تگ کنونیکال در این صفحات استفاده کرده باشید تا گوگل آن صفحات را کپی در نظر نگیرد.

  • به طول توضیحات متا دیسکریپشن توجه کنید

برای اینکه تمام توضیحات متا به درستی در نتایج گوگل نمایش داده شود، باید حداکثر از ۱۶۰ کاراکتر برای نوشتن متن متا استفاده کنید. اگر تعداد کاراکتر توضیحات از حد ایده‌آل بیشتر باشد، قسمتی از متن حذف می‌شود و به صورت (…) در نتایج گوگل به نمایش در می‌آید.

 

اگر به دنبال شرکت طراحی سایت معتبر هستید ، پیشنهاد میکنیم ابتدا این لینک را کلیک نمایید.