بهینه سازی بیش از حد یا over optimization چیست؟

بهینه سازی بیش از حد یا over optimization چیست؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در طراحی سایت به آن توجه کنید بهینه سازی سایت می‌باشد اما نباید به قدری در آن غرق شوید که مهم‌ترین موضوع یعنی رضایت کاربران را از یاد ببرید به این مورد بهینه سازی بیش از حد Over Optimization می‌گویند. زیاده روی و وسواس در هر کاری نتیجه برعکسی را به شما می‎‌دهد. گوگل تلاش می‌کند تا با تدوین الگوریتم‌هایی که در راستای شناسایی بهترین سایت انتخاب می‌شوند در نتایج جستجوی افراد بهترین سایت را برای آن‌ها ارائه دهند. زمانی که شما به سئو سایت می‌پردازید برای مثال اگر اقدام به تولید محتوا می‌کنید حتما در کنار قوانین گوگل به رضایت کاربران هم توجه کنید تا با این کار در نظر گوگل نیز محبوب شوید.
موارد دیگری که شامل بهینه سازی بیش از حد طراحی سایت میباشد عبارتند از: نوفالو کردن لینک‌های داخلی، کلمات کلیدی در urlها و نام دامنه قرار دادن، قرار دادن alt و title بی معنا برای تصاویر، لینک بیلدینگ بیش از اندازه، تکرار بیش از حد لینک داخلی، استفاده بیش از حد از تبلیغات، وجود انکرتکست‌هایی غیر از جای اصلی خود.

مواردی که باعث بهینه سازی بیش از حد می‌شود

۱- تکرار کردن بیش از حد کلمه کلیدی یا همان Keyword Stuffing 

 استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی باعث میشود که کاربر رضایت کافی از محتوای شما نداشته باشد و یا احساس کند متن شما بیش از حد ماشینی یا مصنوعی‌ است. وقتی از کلمه کلیدی به صورت زیاد از حد استفاده می کنیم الگوریتمی از گوگل با نام پاندا با این موضوع مقابله می کند. برای آشنایی با الگوریتم گوگل کافیست کلیک کنید. اگر بخواهم برای شما مثالی درخصوص استفاده بیش از حد کلمه کلیدی بگویم این می شود که مثلا شما می خواهید درخصوص طراحی سایت مطلبی بنویسید وقتی که جمله شما اینجوری باشد :((( طراحی سایت نیاز همه کاربران است. با طراحی سایت شما می توانید کسب و کار خود را به همه معرفی کنید و می توانید طراحی سایت را از ما بخواهید چون مجموعه ما در طراحی سایت تجربه ای ۱۵ ساله دارد.))) این جمله نشان دهنده تکرار کردن بیش از حد کلمه کلیدی است.

۲- لینک سازی داخلی بر روی کلمه کلیدی کوتاه 

یکی از نشانه های Over SEOed سایت این می باشد که انکر تکست‌ های کوتاه و با هدف سئو در آن زیاد پیدا می شود. شما نباید صرفا از لینک ها برای تبلیغات یا سئو استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با سئو on page در سئو کافیست کلیک کنید.

۳- استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط با کسب و کار

وقتی که کسب و کار شما جدید است و سخت می ‌توانید کلمه کلیدی پر جستجو برای حوزه فعالیت خود پیدا کنید که به سایت خود ربط دهید، شاید اولین راه حلی که به ذهن شما میرسد استفاده از کلیدواژه ‌هایی است که پرجستجو هستند ولی نامرتبط با کسب و کار شما، این روش یک تکنیک کلاه سیاه است و استفاده از آن علاوه بر جریمه گوگل،  از جانب کاربران هم محکوم خواهید شد. چرا که کاربران به صفحه ای که هیچ ارتباطی با موضوع مورد نظر آنها ندارد، وارد نمی شوند و یا بلافاصله پس از ورود سایت را ترک میکنند.

۴- بهینه سازی بیش از حد متن جایگزین تصاویر همان Alt Text

شاید به نظرتان بهینه سازی متن با عکس متفاوت باشد اما باید بدانید که این دو درواقع تفاوت چندانی ندارند چراکه وقتی می خواهید به موتورهای جستجو بفهمانید که موضوع عکس شما چیست، باید با استفاده از متن جایگزین یا همان ALT تصویر، عکس خود را شرح دهید. باید بدانید که متن جایگزین تصویر برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد به این دلیل که وقتی شما توضیحی برای تصویر سایت خود می نویسید، گوگل این تصویر را ایندکس می کند و در صورت سرچ موضوعی مرتبط با عکس شما، آن را به کاربر نمایش می دهد.

۵- بهینه سازی بیش از حد با استفاده از تگ‌ های هدینگ 

شما موضوع یک صفحه را از تگ عنوان آن صفحه یا همان h1 متوجه می شوید. درواقع مهم ترین بخش هر صفحه عنوان یا تیتر آن است به همین دلیل نمایش آن فونت بزرگتری نسبت به سایر تیتر ها دارد. همچنین برای رضایت کاربر و پیدا کردن راحت تر جواب سوال ها بهتر است از تیتر های دیگری چون H2، H3، H4 و … هم استفاده کنید.

علاوه بر کاربرپسند بودن استفاده از این تگ ‌ها، بد نیست بدانید که گوگل با استفاده از تگ ‌های heading، متوجه موضوع کلی صفحات سایت شما می ‌شود. اما مشکل اصلی زمانی رخ می‌دهد که برخی از وب‌ مستران، با تکرار کلمات کلیدی در این تگ ‌ها، سعی می‌ کنند گوگل را فریب دهند.

۶- لینک سازی بیش از حد برای صفحات درجه اول سایت

صفحاتی مانند تماس با ما یا درباره ما و …. که همیشه در منوی هدر یا فوتر سایت شما تکرار می ‌شوند، نیازی به لینک‌ دهی مجدد در محتوای مختلف صفحه ندارند. بهتر است تنها به محتوایی لینک دهید که در بخش‌ های تکرار شونده‌ سایت مانند هدر و فوتر، وجود ندارند. این کار باعث می ‌شود که کاربر راحت ‌تر به محتوای درونی و مخفی‌ تر سایت شما دسترسی داشته باشد. درواقع صفحاتی که در هدر یا فوتر سایت قرار دارند به راحتی در دسترس کاربر قرار گرفته اند شما باید لینک سازی داخلی را برای صفحاتی که درون سایت تکرار نشده اند یا کاربران سخت تر می توانند به آن دسترسی پیدا کنند، انجام دهید.

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.