ویندوز سرور

ویندوز سرور چیست؟

اگر ایده نو و خوب برای شروع کار دارید و میخواهید کسب و کارتان راتوسعه دهید و نمیدانید چگونه در دنیای دیجیتال وارد شوید پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

در پاسخ به این سوال که windows server یا ویندوز سرور چیست باید گفت، نسخه‌ ای از سیستم‌عامل‌ ویندوز شرکت مایکروسافت است که برای نصب و اجرا روی سرورها طراحی شده است و برای به اشتراک گذاشتن خدمات با چند کاربر و کنترل گسترده‌ای از ذخیره‌سازی داده‌ها، برنامه‌های کاربردی و شبکه‌های مشترک استفاده می شود.

تاریخچه ویندوز سرور چیست ؟

توسعه ویندوز سرور در اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شد، زمانی که مایکروسافت دو خط سیستم عامل را تولید کرد: MS-DOS و ویندوز NT. در آن زمان، یک مهندس مایکروسافت به نام دیوید کاتلر هسته ویندوز NT را با هدف ارائه سرعت، امنیت و قابلیت اطمینان که سازمان‌‎های بزرگ در سیستم عامل سرور نیاز دارند، توسعه داد.

قبل از انتشار ویندوز NT، بسیاری از شرکت‌ها متکی بر سیستم عامل یونیکس (Unix) بودند که برای اجرای فایل و سرویس‌های چاپ، به سخت افزار گران قیمت مبتنی بر RISC نیاز داشت. اما ویندوز NT بر روی ماشین‌های ارزان قیمت x86 قابل اجرا بود. یکی از ویژگی‌های کلیدی در معماری NT، چند پردازش متقارن است که باعث می‌شد در دستگاه‌هایی با چند پردازنده، برنامه‌ها، سریع تر کار کنند.

تکرارهای بعدی windows server، هم بر روی سخت افزار در مرکز داده‌ی یک سازمان و هم در یک پلت فرم ابری مانند مایکروسافت Azure پیاده سازی می‌شود.

ویژگی‌های کلیدی در نسخه‌های بعدی ویندوز سرور شامل Active Directory است، که به‌طور خودکار داده‌های کاربر، امنیت و منابع توزیع شده را مدیریت می‌کند و امکان همکاری با سایر دایرکتوری‌ها را نیز فراهم می‌کند. همچنین Server Manager، ابزاری برای مدیریت سرور و ایجاد تغییرات پیکربندی بر روی دستگاه‌های محلی و یا ریموت است.

مزایای استفاده از ویندوز سرور

  • نرم افزار های مدیریت سازمانی

  • اکتیو دایرکتوری

  • DHCP

  • File & Storage

  • سرویس آپدیت ویندوز

کاربرد ویندوز سرور

شرکت مایکروسافت نسخه ای از سیستم عامل را مختص سرویس دهی تولید کرده است. ویندوز سرور قدرتمندتر از نسخه های دسکتاپ طراحی شده است و کنترل بهتری بر شبکه،میزبانی وب و مدیریت دیتابیس ها دارد. ویندوز سرور می‌تواند کاربرد های متفاوتی داشته باشد. در ادامه به نمونه هایی از کاربرد ویندوز سرور اشاره میکنیم :

میل سرور: کاربرد این سرور برای ارسال و دریافت ایمیل است

دیتابیس سرور: برای دسترسی به اطلاعات دیتابیس است

وب سرور: ارائه خدمات نمایش وب سایت

DNS سرور: ارائه سرویس DNS

کاربرد ویندوز سرور، به یک سرویس خاص محدود نمی‌شود و شما می‌توانید تمامی‌ این سرویس ها را همزمان با هم ارائه کنید. این موضوع باعث شده مهم ترین و محبوب ترین کاربرد ویندوز سرور، ارائه خدمات میزبانی باشد.

انواع ویندوز سرور ها:

  • Windows Server 2000

  • Windows Server 2033

  • Windows Server 2008

  • Windows Server 2008 R2

  • Windows Server 2012

  • Windows Server 2012 R2

  • Windows Server 2016

برای اینکه بدانید کدام ویندوز سرور بهتر است برخی از ویژگی های تعدادی از این انواع مختلف ویندوز سرور را به طور مختصر بیان خواهیم کرد. به این ترتیب پاسخ سوال سرور ویندوز چیست؟ و همچنین ویندوز سرور به چه دردی می خورد؟ نیز برای شما روشن تر خواهد شد.

  • قابلیت های ویندوز سرور ۲۰۱۹: Windows Admin Center، کنترل سرویس‌ های در حال اجرا روی چندین سرور، مدیریت عملکردها، پیکربندی و …

  • قابلیت های ویندوز سرور ۲۰۱۶: Nano Server، امنیت بالا، Network Controller، قابلیت مدیریت دستگاه ‌های شبکه و …

  • قابلیت های ویندوز سرور ۲۰۱۲ : Hyper-V Replica، سوئیچ مجازی Hyper-V و …

  • قابلیت های ویندوز سرور ۲۰۰۸ R2 : انتقال از ویندوز ویستا به ۷، پشتیبانی قوی از Group Policy ها در بخش اکتیو دایرکتوری و …

  • قابلیت های ویندوز سرور ۲۰۰۸ : ارتقا در اکتیو دایرکتوری، پیشرفت در Hyper-V و ….

سرورهای ویندوز در سال های مختلفی ساخته شده اند و هر ساله نسخه های جدید آن برای انجام کارهای تجاری در اختیار مدیران شبکه قرار می گرفته است.

مقایسه ویندوز سرور و ویندوز

در نگاه کلی شمایل کلی هر دو از جمله آیکون های دسکتاپ، نوار منو و دکمه استارت یکسان به نظر می رسد. هر نسخه ویندوز سرور می بایست با نسخه ویندوز مصرفی تطابق داشته باشد. برای مثال ویندوز سرور ۲۰۰۳ با ویندوز xp مطابقت دارد. نسخه های فعلی ویندوز سرور نسخه ۲۰۱۹ و ۲۰۱۶ که متکی به آپدیت ویندوز ۱۰ می باشد، هستند.
از آنجا که ویندوز سرور و ویندوز پایه کد یکسان دارند می توان بسیاری از کارکردهای مشابه را در هر دو انجام داد. کاربران می توانند برنامه هایی مانند مرورگرها و ویرایشگرهای عکس را در ویندوز سرور بارگیری و نصب کنید، و بسیاری از اصول اولیه ویندوز مانند Notepad در ویندوز سرور گنجانده شده است. با این حال ، دو نسخه تفاوت های بیشتری نسبت به شباهت ها دارند که درد ادامه برخی از آن ها مرور میکنیم. همچنین میتوانید از مقاله سرور مجازی ، هاست لینوکس و vps نیز استفاده کنید.

تفاوت های ویندوز سرور و ویندوز

از آنجا که ویندوز سرور برای مشاغل و طراحی وب سایت در نظر گرفته شده است شامل بسیاری از نرم افزارهای سازمانی مناسب برای تشکیلات اقتصادی می باشد. در ادامه چند عملکرد که سرور به لطف این نرم افزارها انجام می دهد را معرفی میکنیم.
Active Directory: Active Directory یک سرویس مدیریت کاربر است که به سرور اجازه می دهد تا به عنوان کنترل کننده دامنه عمل کند. به جای ورود به یک رایانه محلی ، کنترل کننده دامنه تمام احراز هویت حساب کاربر را کنترل می کند.
DHCP: DHCP یا پروتکل پیکربندی میزبان پویا ، پروتکلی است که به سرور اجازه می دهد تا به طور خودکار آدرس IP را به تمام دستگاه های شبکه اختصاص دهد. در خانه احتمالاً router شما این کار را انجام می دهد. اما در یک موقعیت تجاری ، کارکنان فناوری اطلاعات می توانند از قابلیت های بیشتر DHCP در ویندوز سرور استفاده کنند.
File and Storage: داشتن سرور فایل برای طراحی سایت شرکتی شما یکی دیگر از کاربردهای متداول است. این امر به شما امکان می دهد تا داده های مهم را در یک مکان مرکزی نگه دارید و مجوزهایی را برای کنترل افرادی که می توانند به چه چیزی دسترسی داشته باشند، تنظیم کنید.
خدمات چاپ: تنظیم سرور چاپ به شما امکان می دهد تا به راحتی نقشه های چاپگر را روی رایانه ها ترسیم کرده و کارهای اضافی را کاهش دهید.
سرویس های به روزرسانی Windows: غالباً ، صاحبان مشاغل و طراحی سایت نمی خواهند همه به روزرسانی های Windows فوراً از بین بروند. با تنظیم یک سرور به عنوان کنترلر Windows Update ، می توانید کلیه به روزرسانی ها را زمان بندی کنید و از طریق آن سرور مسیریابی کرده و قواعد خاصی را برای نحوه عملکرد آنها پیکربندی کنید.
اینها تنها چند مورد از نقشهای سرور است که ویندوز سرور قادر به انجام آن است. اغلب ، یک شرکت بیش از یک سرور خواهد داشت و نقش های فوق را در چندین دستگاه تقسیم می کند. نسخه های استاندارد ویندوز این قابلیت ها را از حوزه فعالیت خارج نمی کند. می توانید برخی از ابزارهای شخص ثالث را برای تکرار برخی از این قابلیت ها نصب کنید، اما به همان اندازه قوی نخواهد بود.

 

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.