کنیبالیزیشن چیست؟

کنیبالیزیشن چیست؟

طراحی اپلیکیشن موبایل می تواند این فرصت را در اختیار شما قرار دهد که بتوانید با مشتریان خود ارتباط بیشتری برقرار کنید به این گونه که اگر کسب و کارتان پتانسیل لازم را داشته باشد می‌توانید یک پل ارتباطی قدرتمند را با ساخت اپلیکیشن بین خود و مشتریانتان ایجاد کنید، اگر که شما قصد راه اندازی اپلیکیشن برای کسب و کار خود دارید لطفا این لینک را کلیک نمایید.

 

معنی لغوی کنیبالیزیشن (cannibalization) هم نوع خواری یا خورده شدن گونه‌‌ای جانور، توسط گروه دیگری از هم‌نوعان خود است. احتمالا این پدیده را در حیات وحش، به خصوص در ماهی‌ها، دیده باشید. شاید بپرسید که این مسئله چه ربطی به سئو دارد؟ جالب است بدانید که در سئو و بهینه سازی سایت نیز اتفاقی شبیه به هم نوع خواری رخ می‌دهد که به آن Keyword cannibalization یا هم نوع خواری کلمات کلیدی گفته می‌شود.

کنیبالیزیشن زمانی اتفاق می‌افتد که چند پست به طور همزمان، با کلمه کلیدی یکسان یا مشابه، منتشر شوند. بدین صورت این صفحات مشابه، شانس یکدیگر در گرفتن رتبه در گوگل را می‌بلعند و به عبارتی هم نوع خواری می‌کنند! به بیانی دیگر، صفحات یک وبسایت، در موتورهای جستجو رقیب محسوب می‌شوند و مانع پیشرفت یکدیگر هستند.

کنیبالیزیشن چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

این مشکل، تاثیرات منفی زیادی برای سایت شما دارد و باعث می‌شود یا در نتیج گوگل رنک نگیرید یا افت کنید. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

رقابت با خود

اگر کلمات کلیدی به هر دلیلی در وبسایت شما تکرار شوند، از نظر ربات‌های گوگل وقوع این اتفاق به این معنا است که شما در حال رقابت با خودتان هستید.

کاهش رتبه صفحات

تصور کنید که شما دو پست با موضوعات مشابه دارید. در این حالت، گوگل قادر به تشخیص اینکه کدام یک از مقالات باید رتبه بالاتری را کسب کند، نیست. علاوه بر این، فاکتورهای مهمی مانند بک‎ لینک و CTR به جای یک پست، در چندین پست با افت شدید روبرو می‎‌شوند و به احتمال زیاد همه آن‎ها رتبه پایینی کسب خواهند کرد.

کاهش قدرت صفحه و کیفیت محتوا درون صفحه

به طور کلی در فضای وب، صفحات شما با یکدیگر و با میلیون‌ها صفحه از سایر وبسایت‌ها در رقابت هستند. با ایجاد مشکل کنیبالیزیشن، به جای آن که یک صفحه معتبر و مرتبط داشته باشید، کلیک‌ها و ترافیک شما به چندین صفحه با ارتباطات متوسط تقسیم می‎شوند. ایجاد چنین مشکلی نشان می‎دهد که محتوای شما کم‎عمق است و احتمالا مقدار بسیار کمی با کلیدواژه ربط دارد. هدف قرار دادن کلیدواژه‎های مشابه در چندین صفحه، خطر ایجاد محتوای تکراری و محتوای بی‎ارزش را به دنبال دارد؛ بنابراین شانس مراجعه و بک‎لینک شما نیز بسیار پایین می‎آید.

کاهش ارزش صفحه مربوطه

الگوریتم گوگل به خوبی این مسئله را درک می‌کند که موضوع یک صفحه از وب چه چیزی است. با این حال خیلی هم قدرت تشخیص بالایی در مورد یک‌سری مسائل دیگر ندارد! با وجود چندین صفحه در یک سایت که شرایط یکسانی را مورد هدف خود قرار داده‌اند، این امکان وجود دارد که گوگل تصمیم بگیرد صفحه ضعیف‌تر را به عنوان مورد مهم‎تر در نظر بگیرد و سایر صفحات را بی‌ارزش قلمداد کند.

بک‎لینک‌های رقیق شده و Anchor Text

یکی از استراتژی‌های مناسب جهت ایجاد پیوند، جلب ترافیک و بک‌لینک به صفحات مرتبط می‌باشد. کنیبالیزیشن کلمه کلیدی، پیوندهای بالقوه را که باید به یک صفحه خاص اطلاعاتی هدایت شوند، بین چندین صفحه ایجاد می‌کند. بدین ترتیب بازدیدکنندگان به جای ورود به یک صفحه معتبر، به صفحات گوناگونی هدایت می‌شوند.

نرخ تبدیل کاهش می‌یابد

تبدیل‌ها نشانه موفقیت در بخش‌های سئو سایت، مانند ثبت‌نام در خبرنامه یا خرید محصول و یا تبلیغات در گوگل می‎‌باشند. بهینه‌سازی نرخ تبدیل، به طور معمول هدف نهایی بیشتر کمپین‌های سئو است. در کنیبالیزیشن بعید است که تمام صفحات نرخ تبدیل یکسانی داشته باشند. درواقع همواره این‌گونه است که نرخ تبدیل برخی صفحات، بیشتر از سایرین می‎شود. در این بین، صفحاتی که با مشکل هم‎نوع‌خواری روبرو شده‌اند، سرنخ‌ها و تبدیل‌های احتمالی را بین چندین صفحه تقسیم می‌کنند و هیچ‎کدام از آن‏ها به نرخ قابل قبولی نمی‎رسند.

هدر رفتن بودجه خزش

به دلیل وجود صفحات تکراری و بی‎ارزش در نتایج زمان کنیبالیزیشن، بودجه خزش سایت برای صفحات با ارزش پایین‌تر هدر می‎رود. این اتفاق می‏‌تواند منجر به دیر ایندکس شدن URL های مهم سایت شود.

کاهش نرخ کلیک

کاربران گوگل پس از مشاهده دو نتیجه یکسان در نتایج که باعث گیج و سردرگم شدنشان می‎شود، تصمیم می‌گیرند وارد سایتی که چنین مشکلی دارد، نشوند. همین موضوع باعث می‌شود تا نرخ کلیک کلی سایت با افت شدید روبرو شود.

راه تشخیص کنیبالیزیشن چیست؟

برای اینکه بدانید آیا سایت شما دچار کنیبالیزیشن شده است یا نه، نیازی به انجام کار پیچیده نیست. بدین منظور فقط کافی است سایت خود را در کنار کلمه کلیدی مشکوک، در گوگل جستجو کنید. آن وقت تمامی مطالب با کلمه کلیدی مورد نظر را خواهید دید و می‌توانید تشخیص دهید که کدام مقالات با یکدیگر تداخل دارند.

چگونه مشکل کنیبالیزیشن را رفع کنیم؟

چنانچه با مشکل کنیبالیزیشن در سایت خود روبرو شده‌اید، جای هیچ نگرانی نیست. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه این ایراد را برطرف کنید.

لینک سازی داخلی

به وسیله لینک سازی داخلی، می‌توانید به گوگل بفهمانید که کدام یک از مقالات شما مهم‌تر است و باید رتبه بالاتری را کسب کند. بدین منظور می‌توانید از پست‌های کم اهمیت‌تر با همان کلمه کلیدی، به پست مهم‌تر خود لینک دهید و از هم نوع خواری نجات پیدا کنید!

استفاده از ریدایرکت

ریدایرکت زمانی در از بین بردن کنیبالیزیشن موثر است که هیچ‏کدام از روش‌های ذکر شده، جواب ندهد و رقابت بین صفحه‌ای مهم با صفحه‎ای کم اهمیت مانند برچسب، مقاله و… باشد. با انجام این کار، شما خزنده‌های گوگل و کاربران ورودی به صفحه کم اهمیت‌تر را به طور خودکار به صفحه مهم منتقل می‌کنید و کم کم آدرس صحیح به گوگل معرفی می‎شود. دقت داشته باشید که در گزینه کم اهمیت، کلمات ایندکس شده مهم و هدفمند در درون خود نداشته باشد؛ زیرا قرار است با تمامی کلمات، به صفحه جدید انتقال یابد. ریدایرکت، انواع گوناگونی دارد که در این روش باید از نوع ۳۰۱ آن که دائمی است استفاده شود. اگر بدون استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ اقدام به حذف صفحه کم ارزش کنید، ارور ۴۰۴ به کاربرانتان نمایش داده می‎شود که این موضوع امتیاز منفی برای سئو سایت شما خواهد بود.

استفاده از تگ کنونیکال

در این راه حل که به محتواهای تکراری مربوط می‎شود، می‎توانید به جای حذف صفحه تکرار شده، از برچسب کنونیکال استفاده کنید و بدین گونه مشکل سایتتان را برطرف نمایید. این تگ به گوگل می‎گوید که صفحه موردنظر هیچ ارزشی ندارد و ربات‎ها را به صفحه هدف منتقل می‎کند. شما می‎توانید با قرار دادن کد <“link rel= “canonical” herf=”آدرس صفحه> در صفحه کم‌ارزش‎تر و وارد کردن آدرس صفحه مهم به جای a، مشکل کنیبالیزیشن را حل کنید.

لینک‌سازی خارجی شدید و قوی

با استفاده از روش لینک‌سازی خارجی قدرتمند، می‌توانید این پیام را به گوگل برسانید که صفحه مورد نظرتان برای یک کلیدواژه خاص، کدامیک از صفحات موجود می‌باشد. به یاد داشته باشید که این روش می‎تواند هزینه‌بر باشد و مخارج زیادی را به سایتتان تحمیل کند.

عین کلمه کلیدی را در url قرار دهید

یکی دیگر از ترفندهای مهم برای رفع کنیبالیزیشن این است که دقیقا عین کلمه کلیدی را به فارسی یا انگلیسی در آدرس صفحه خود به کار ببرید. البته این کار را پس از آن‌که پیج قبلی را به یک آدرس جدید ریدایرکت کردید، انجام دهید.

محتوای خود را مجددا بهینه کنید تا از کنیبالیزیشن جلوگیری شود

اگر چه گاهی ترکیب محتوا می‎تواند کارساز باشد، اما اگر میزان مطلوبی از ترافیک و بک‎لینک برای هر دو مقاله کسب کرده‌اید، این کار ایده چندان خوبی نخواهد بود! در این حالت اگر تمایل دارید هر دو محتوا را با وجود یک کلیدواژه یا عبارت مشترک حفظ کنید، می‌توانید مجددا آن‌ها را بهینه نمایید. یکی از محتواهای خود را بر روی عبارتی که در حال بررسی آن هستید، متمرکز کنید و سپس مقاله دیگری را به منظور پوشش کلمه کلیدی مشابه تنظیم نمایید.

استفاده از تگ noindex

استفاده از این تگ، احتمالا آخرین روش برطرف کردن کنیبالیزیشن در سایتتان باشد. اگر روش‌هایی که تا اینجا ذکر کردیم، موثر نبود، می‎توانید با تگ rel= noindex تمامی صفحات مشابه را، به جز صفحه هدف، از ایندکس ربات‎های گوگل خارج کنید.

 

اگر ایده نو و خوب برای شروع کار دارید و میخواهید کسب و کارتان راتوسعه دهید و نمیدانید چگونه در دنیای دیجیتال وارد شوید پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.