بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ چیست؟

میدونستی بخاطر نداشتن سایت، روزانه چقدر مشتری از دست میدید؟!!ا گر قصد گسترش کار خود را داشته و میخواهید یک وبسایت زیبا و کاربر پسند داشته باشد پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

 

بازاریابی ارجاعی چیست؟

بازاریابی ارجاعی یا همان بازاریابی دهان به دهان، آشنایی با برند و سرویس و محصول به دلیل پیشنهاد دیگران است.

این تاکتیک در دیجیتال مارکتینگ امروزه به دلیل افرایش فروش، کاهش هزینه و موارد مشابه دیگر توانسته است یکی از روش‌های موثر در بازاریابی باشد. امروزه اغلب افراد به توصیه‌ها و پیشنهادات افراد مشهور، دوستان و نزدیکان قابل اعتماد خود بسیار توجه دارند و به طور معمول ازفروشگاه‌هایی که این افراد معرفی می‌کنند خرید خود را انجام می دهند و دلیل آن اطمینان بیشتر کاربران به پیام‌های دوستان وآشنایان به نسبت پیام‌های تبلیغاتی از خود کسب و کارها است، بنابراین تا به اینجا متوجه شدید که این روش از بازاریابی چقدر موثر است.

اگر بخواهیم سه مورد از مهمترین دلایل اهمیت و تاثیرگذاری بازاریابی ارجاعی را مورد بررسی قرار دهیم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

هدفگیری مخاطبین

در روش بازاریابی رفرال، مخاطبان به صورت دقیق هدفگیری می‌شوند بدین معنی که مشتریان و خریداران شما به صورت دقیق و کاملی دوستان و اطرافیان خود را می‌شناسند و به راحتی می‌توانند پیام تبلیغاتی شما را بر اساس نیاز به آنها انتقال دهند بنابراین شما با استفاده از این روش از بازاریابی و انتخاب پیام تبلیغاتی مناسب، به راحتی میتوانید با استفاده از مشتریان خود، ارزش و تمایز برند خود را به گوش کاربران جدید برسانید.

اعتماد

یکی از مهمترین ارکان اصلی بازاریابی ارجاعی یا همان دهان به دهان، اصل اعتماد است. شما وقتی به کسی اعتماد نداشته باشید نه تنها حرفهایش برای شما باورپذیر نیست بلکه برای خرید هم به آن شخص اعتمادی نخواهید داشت. برای مثال شما زمانی که فیلم استفاده از محصولی توسط دوستانتان را تماشا می‌کنید، میل به خرید آن محصول را بدون هیچ گونه پرسشی پیدا می‌کنید زیرا او برای شما فرد قابل اعتمادی است و سرویس و محصول از نظر شما امتحانش را پس داده است.

 بنابراین دربازاریابی ریفرال همواره باید سعی بر آن داشته باشید که افراد قابل اطمینان درتبلیغات خود استفاده نمایید. لازم به ذکر است که دربازاریابی ریفرال افراد قابل اعتماد فقط محدود به دوستانو خانواده آنها نیست، بلکه هر منبعی که فرد به آن‌ها اعتماد دارد می‌تواند به ما کمککند که برای مثال می توان به مواردی مانند منتشرکنندگان اخبار، افراد تأثیرگذار مانندبلاگرها، اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی و مشتریان قبلی اشاره کرد.

دسترسی به کاربران تارگت شده

درگذشته اگر می‌خواستید به خریدار یا مصرف‌کننده محصول خود دست پیدا کنید با دشواری‌های فراوانی مواجه بودید اما امروزه با روشهای مختلف بازاریابی نوین و به دلیل گسترش استفاده افراد از فضای مجازی، تبلیغات در این فضا با استفاده از بلاگرها و افراد مشهور بسیار تاثیرگذار است. یعنی اگر این افراد برای محصول و سرویس شما تبلیغ مثبتی انجام دهند به راحتی فروش شما می‌تواند افزایش پیدا کند و بالعکس اگر که تبلیغ آنها مخرب محصول شما باشد فروش شما با سرعت بسیاری کاهش پیدا می‌کند و نکته مهم دسته بندی این افراد و معرفی برند برای کاربران در دسته‌های مختلف با ذائقه ها و مشخصات مختلف است.

چه زمانی باید از رفرال مارکتینگ استفاده کرد؟

هر شرکت با توجه به اهداف بلند مدت مجموعه خود میتواند از Referral Marketing استفاده کند، بطور مثال بسیاری از شرکت‌ها با هدف افزایش آگاهی از برند برای دعوت دوستان قرعه‌کشی و جایزه در نظر میگیرند. برای مثال بسیاری از مجموعه‌ها با هدف جذب لید و بانک اطلاعاتی، با ارسال ایمیل دعوت نامه برای دوستان توسط شما، تخفیف ویژه در نظر می‌گیرند و یا تپسی با هدف افزایش سفارشات برای دعوت دوستان به استفاده از سرویس، سفر رایگان برای شما درنظر می‌گرفت.

چگونه یک برنامه مناسب ریفرال مارکتینگ داشته باشیم؟

برای داشتن یک ریفرال مارکتینگ ابتدا باید هدف خود را تعیین کنید که می‌خواهید برای چه هدفی از این ابزار استفاده کنیم؟ تمام اهدافی که می‌خواهید به آن جا برسید را مشخص کنید سپس در این راستا برنامه ریزی مناسبی را پیاده کنید پس از این که اهداف خود را تعیین نمودید حال نوبت به مشخص نمودن کاربران می‌باشد یک لیستی که حاوی اسامی مشتریانتان می‌باشد را تهیه کنید و با آن‌ها تماس بگیرید. از مشتریان خود بخواهید تا شما را به اطرافیان خود معرفی کنند و برای ترغیب بیش‌تر آن‌ها هم می‌توانید جوایز و امکانات جالبی را برای آن‌ها ارائه دهید برای مثال می‌توانید به آن‌ها پیشنهاد دهید تا اگر کسی از طرف شخص مشتری برای خرید بیاید به آن مشتری تخفیف و یا جوایزی داده می‌شود. شما باید هم محصولات خود را به افراد معرفی کنید و هم از خرید آن‌ها استقبال کنید همچنین در نهایت به نظرسنجی بپردازید و ببینید که چند درصد از مشتریان کسب و کار شما را برای اطرافیان خود پیشنهاد داده‌اند.

نکاتی که باید در ریفرال مارکتینگ توجه کنید عبارتند از:

تلاش کنید تا مراحل را در حد امکان ساده کنید تا برای افراد دشوار نباشد همچنین از لینک‌های مشخص برای راحتی فرایند ریفرال مارکتینگ آنلاین استفاده کنید. همچنین درخواست مناسب دعوتی را برای کاربران خود ارسال نمایید و از متن تاثیرگذار و صمیمی را به عنوان یک دعوت کننده استفاده کنید. برای ریفرال مارکتینگ جدول زمان بندی مناسبی را تهیه کنید تا به صورت منظم برنامه خود را مشخص کنید.

برای جذب ریفرال مستقیم می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

در فروم‌های عمومی و فروم‌های سایت کلیکی فعالیت کنید همچنین در سرویس‌های وبلاگی، وبلاگ خوبی را ایجاد کنید تا به جذب کاربران بسیاری بپردازید.
در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های رایگان تبلیغ کنید. فضای شبکه اجتماعی بهترین فضا برای معرفی خدمات و محصولاتتان به کاربران می‌باشد.

 

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.