گوگل تراست رنک (Google TrustRank) چیست؟

گوگل تراست رنک (Google TrustRank) چیست؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

گوگل تراست رنک چیست؟

الگوریتم TrustRank روشی برای ارزیابی کیفیت وب سایت ها است. توسط زولتان گیونگی، هکتور گارسیا و جان پدرسون توسعه یافته و برای ثبت اختراع توسط یاهو ثبت شده است. در اصل برای طبقه بندی نیمه خودکار کیفیت یک صفحه یا برای یافتن صفحات اسپم استفاده می شود و برای کمک به موتورهای جستجو در ارزیابی وب سایت ها در نظر گرفته شده است.

علاوه بر الگوریتم تراست رنک، این اصطلاح برای یک هدف عمومی نیز استفاده می شود. TrustRank معمولاً به معنای سطح اعتماد موتور جستجو نسبت به موجودیت یک وبسایت و صفحه وب است. همچنین، برخی از نرم افزارهای سئو نیز از این اصطلاح استفاده می کنند.

TrustRank در سال ۲۰۰۴ توسعه یافت. تا آن زمان، تنها یک عامل برای ارزیابی کیفیت وب سایت ها وجود داشت، یعنی پیج رنک، همچنین دلیل اصلی وجود تراست رنک این است که وب سایت هایی با پسوندهای .edu و .gov قدرت لینک بهتری نسبت به سایرین دارند. TrustRank همچنین بر مقدار PageRank یک لینک تأثیر می گذارد.

TrustRank چگونه کار می کند؟

الگوریتم TrustRank موتورهای جستجو را قادر می سازد تا وب سایت های اسپم را به خوبی شناسایی کنند. در اصل، تراست رنک مشابه پیج رنک کار می کند، زیرا در اینجا نیز تمرکز اصلی بر روی لینکها است. اما این کار به سادگی با اعداد، همانند PageRank اندازه گیری نمی شوند، بلکه بر اساس مبدا لینک هستند.

گوگل با بررسی دستی، سایت‌های قابل اعتماد و TrustRank را تعیین می‌کند. اینها باید به عنوان مبنایی برای ارزیابی اعتماد سایت عمل کنند، بر اساس این فرضیه، این صفحات مستقیماً باید به صفحات اسپم لینک داشته باشند که بسیار بعید است. در این باره حدود ۲۰۰ صفحه ­ی منتخب در آثار گیونگی، گارسیا-مولینا و پدرسون آورده شده است.

 این سایت ها بالاترین رتبه اعتماد را دارند زیرا هیچگونه اسپمی ندارند و گوگل به محتوا ۱۰۰ درصد اعتماد دارد. می توان فرض کرد که در میان سایر موارد، سایت های دانشگاه، پروژه های منبع باز و صفحاتی از مؤسسات عمومی قرار دارند.

علاوه بر این، تمام لینک های خروجی از این صفحات به طور خودکار ثبت و ضبط می شوند. صفحاتی که لینک مستقیم از این مبدأ قابل اعتماد دریافت می‌کنند، یک «سطح سلسله مراتبی» پایین‌تر هستند و همچنین توسط گوگل به عنوان صفحه­ی قابل اعتماد، رتبه‌بندی می‌شوند، اما با ارزش اعتماد کمی پایین‌تر تعیین میگردند. اگر هر سطح از آن حذف شود و بیشتر از یک صفحه از صفحات منبع قابل اعتماد باشد TrustRank آن کاهش می یابد، به این ترتیب فاصله در اینجا به شکل یک لینک اندازه گیری می شود.

مهمترین عوامل موثر در TrustRank چیست ؟

توجه داشته باشید که سایت شما علاوه بر جلب اعتماد گوگل، باید اعتماد بازدیدکنندگان را نیز جلب کنید. در ادامه عوامل مختلفی که در میزان اعتماد Google به سایت شما تأثیر می‌گذارد را بررسی می‌کنیم.

۱) چهار صفحه اعتماد

وقتی گوگل سایت شما را crawling می‌کند، فهرست بندی (indexing) و رتبه بندی را به انجام می‌رساند و همه چیز را در نظر می‌گیرد. در واقع گوگل تجزیه و تحلیل می‌کند که کدام صفحات را دارید و کدام صفحات را ندارید. همچنین کیفیت هر صفحه را نیز آنالیز می‌کند.  هنگامی که گوگل فاکتور اعتماد را در نظر می‌گیرد، چند صفحه مهم را که هر وب سایت باید داشته باشد بررسی می کند:

  • صفحه درباره سایت (About page)

  • سیاست حفظ حریم خصوصی (Privacy Policy)

  • شرایط و مقررات سرویس‌دهی (Terms of Service)

  • تماس (Contact)

این چهار مورد، اجزای اصلی هر وب سایت است و سایت شما احتمالاً بیشتر یا همه این موارد را از قبل دارد. اما اگر این چهار صفحه را ندارید، TrustRank شما احتمالاً در رنج پایینی قرار خواهد گرفت. اگر گوگل ببیند که سایت شما همه این صفحات را دارد، به این معنی تلقی می‌کند که شما در کار خود جدی هستید و سایت شما اعتبار دارد.

مطمئناً این صفحات بازدید زیادی ندارند، اما با این وجود ضروری هستند. این صفحات برای جلب بیشترین اعتماد باید پروتکل‌های خاصی را دنبال کنند. صفحه About یا درباره ما باید اطلاعات کافی در مورد سایت شما و آنچه انجام می‌دهید ارائه دهد. سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط سرویس دهی باید کلیه بندهای لازم را داشته باشد و هنگام تهیه این موارد از متخصصان حقوقی کمک بگیرید. صفحه تماس (Contact) شما باید دارای NAP رسمی (نام، آدرس، شماره تلفن) باشد.

به طور معمول هر سایت باید این چهار صفحه اعتماد را داشته باشد، البته ممکن است لازم باشد که یک صفحه پنجم به نام affiliate disclaimer یا رفع مسئولیت وابسته را اضافه کنید. اگر بخشی از برنامه‌های همکاری در فروش هستید، این بخش کاملاً ضروری است.

۲) فعال باشید

احتمالا با سایت‌های اسپم آشنایی دارید. از آنها برای برخی از بک لینک‌ها یا بخشی از یک شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) استفاده می‌کنند، و سپس این سایت برای همیشه رها می‌شوند. PBN یا شبکه وبلاگ‌های خصوصی به بیان ساده، شبکه‌ای از وب سایت‌ها است که از آنها برای پیوند دادن و افزایش رتبه یک یا چند وب سایت استفاده می‌شود.

اگر سایت شما واقعاً فعال و به روز باشد، گوگل به سایت شما بیشتر اعتماد خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که سایت شما انواع فعالیت‌ها را دارد. اگر یک وبلاگ دارید، قطعا می‌خواهید به طور مداوم نظرات زیادی دریافت کنید.

اگر سایتی برای کسب و کار خود دارید، هر چند وقت یکبار سایت خود را به روز کنید یا فیدهای شبکه‌های اجتماعی خود را در آن قرار دهید و مرتباً از این طریق محتوای خود را پست کنید. هر نوع محتوایی را که می‌خواهید منتشر می‌کنید، چه پست های وبلاگ باشد یا ویدیوهای آموزنده، سعی کنید تا حد امکان آن‌ها به طور منظم منتشر کنید.

۳) محتوای عالی پست کنید و به اشتراک بگذارید

آیا تا به حال سایت اسپمی با تعداد زیادی مقاله طولانی دیده‌اید؟ حدس من این است که نه.

لزومی ندارد محتوای طولانی و ۵۰۰۰ کلمه‌ای بنویسید یا هفته‌ها وقت خود را صرف ساخت ویدیوهای طولانی کنید، فقط هر نوع محتوایی را که پست می‌کنید، اطمینان حاصل کنید با کیفیت است. فقط به فکر بهینه سازی محتوای خود برای سئو نباشید بلکه در نهایت شما این محتوا را برای مردم ایجاد می‌کنید.

محتوایی که ایجاد می‌کنید باید جامع و دقیق باشد. محتوای مشابه رو پیدا کنید و آن‌ها را بهبود دهید. به عنوان مثال اگر در حال ایجاد مقاله‌ای در مورد نحوه راه اندازی فروشگاه تجارت الکترونیکی هستید، ابتدا ببینید چه محتوایی از قبل در مورد این موضوع وجود دارد و سپس آن را بهبود ببخشید.

شاید مقاله‌های دیگر مراحل گام به گام راه اندازی فروشگاه تجارت الکترونیکی را ذکر نکرده باشند، یا شاید نکات مهم دیگری نیز در این حوزه وجود داشته باشد. آنچه که در مقاله‌های دیگر ذکر نشده را پیدا کنید و در محتوای خود قرار دهید. اگر یک محتوای کامل و جامع را پست کنید، Google نیز آن را در نظر می‌گیرد.

۴) سایت خود را ایمن کنید

امنیت نقش زیادی در ایجاد اعتماد گوگل به سایت شما دارد، بنابر این ما باید این موضوع را بررسی کنیم. برای دستیابی به بهترین نتیجه، سایت خود را به HTTPS منتقل کنید. اگر از HTTPS استفاده نکنید، بیشتر مرورگرها سایت شما را بعنوان Not Secure یا همان غیر امن بودن سایت علامت گذاری می‌کنند، علامت قفل کوچک سبز و اعلان “امن” هر دو اینها برای بسیاری از افراد مهم است.

اگر کسب و کاری دارید که محصولات را به صورت آنلاین می فروشید، بدیهی است که امنیت سایت بسیار اهمیت دارد. سیستم رمزگذاری SSL و احراز هویت دو عاملی دو روش اصلی امنیت هستند که هر سایتی باید داشته باشد. بهتر است از سایت‌های معتبر خارجی برای دریافت SSL اقدام کنید.