Keyword Stuffing چیست؟

Keyword Stuffing چیست؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

اصطلاح keyword stuffing یا همان بمباران کلمات کلیدی یک روش قدیمی و البته رایج برای معرفی کلمه کلیدی هدف به ربات های گوگل است. در این روش تلاش میشود، با تکرار یک کلمه یا عبارت مشخص؛ در متن صفحه، عنوان، توضیحات متا و حتی لینک های داخلی، شانس کسب جایگاه افزایش داده شود.

در عمل این روش موجب افزایش چگالی کلمه کلیدی هدف در صفحه شده و به ظاهر کمک میکند گوگل متوجه موضوع صفحه شود. این تکنیک طی چند سال اخیر بسیار کارآمد بوده و با وجود ابزارهای آنالیز سئو مانند افزونه Yoast استفاده از آن بسیار منطقی و درست به نظر میرسد.

با به روزرسانی الگوریتم های گوگل تکرار کلمه کلیدی عملا کارایی خود را از دست داده و امروز به عنوان یکی از روش های اسپم از نظر گوگل شناخته میشود.

در گذشته تلاش میکردیم که کلمه کلیدی هدف حداقل در ۳ درصد از کلمات صفحه تکرار شود یا به عبارت دیگر در هر ۳ خط از محتوا دو بار دیده شود. ولی این روش امروز کارایی گذشته را ندارد.

تکنیک تکرار کلمات کلیدی از کجا شروع شد؟

در اولین مراحلِ طراحی موتورهای جستجو، الگوریتم های طراحی شده بسیار ساده بودند. در سال های ابتدایی این الگوریتم های توانایی پایینی در درک ارتباط معنایی کلمات و شناسایی مفهوم یک پاراگراف یا حتی صفحه داشتند.

در این شرایط بهترین روش برای شناسایی موضوع صفحه، انتخاب عباراتی بود که بیشتر در صفحه حضور داشتند. ربات های گوگل با توجه به میزان تکرار یک عبارت در صفحه موضوع آن را تعیین کرده و جایگاه مناسب در نتایج جستجو را مشخص میکردند.

متخصصین سئو از همین ضعف موتورهای جستجو استفاده کرده و با تکرار کلمه کلیدی مورد نظر خود تلاش میکردند در این عبارات جایگاه بهتری کسب کنند. رفته رفته الگوریتم های گوگل مانند الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم Rank Brain معرفی شده و با استفاده از هوش مصنوعی قادر به تشخیص ارتباط معنایی عبارات و تعیین کیفیت محتوای صفحه شدند.

هرچقدر دقت ربات های گوگل در شناسایی مفهوم و کیفیت صفحه افزایش یافت، تاثیر تکرار کلمه کلیدی کمتر شد. تا جاییکه گوگل رسما اعلام کرد تکنیک keyword stuffing را به عنوان یکی از روش های اسپم در سئو می شناسد.

گوگل در رابطه با Keyword Stuffing چنین می‌گوید: 

«تکرار کلمه کلیدی، عملکردی است که در آن وبمستر تلاش می‌کند برای دریافت جایگاه بهتر در نتایج گوگل، یک کلمه را چندین بار در متن استفاده کند. این کیوردها ممکن است در فهرست‌ها یا دسته‌بندی‌ها نیز استفاده شوند. پر کردن صفحه با یک کلمه کلیدی می‌تواند به تجربه کاربری آسیب بزند و برای رتبه سایت تاثیرات سوء به همراه داشته باشد.»

روش‌های به‌کارگیری تکنیک تکرار کلمات کلیدی (KEYWORD STUFFING)

۱- تکرار کلمه کلیدی در عنوان صفحه

یکی از روش‌هایی که وبمستران برای افزایش چگالی کلمه کلیدی در صفحات خود استفاده می‌کنند تکرار عبارات مشابه و هم معنی است. در این روش آزاردهنده که در نتایج گوگل به یک عبارت طولانی و بی‌معنی ختم می‌شود، خواننده یک موضوع کلی را می‌بیند و مفهوم صفحه‌ای را که به نمایش درآمده درک نمی‌کند. بنابراین ممکن است که کاربر با وارد شدن به صفحه، به نتیجه دلخواه نرسد و فقط وقتش گرفته شود.

۲- تکرار کلمه مورد نظر در توضیحات صفحه

حتما با توضیحات صفحه یا description آشنا هستید. در روش تکرار کلمات کلیدی، وبمستران یک کلمه هدف را مانند عنوان به دفعات می‌نویسند تا شانس کلیک را افزایش دهند. در حالی که گوگل در این روش نمی‌تواند کیفیت محتوا را ارزیابی کند و دلیل محکمی برای در نظر گرفتن اسپم و جریمه خواهد یافت.

۳- استفاده بیش از حد از یک کلمه یا عبارت در محتوای صفحه

در این روش که پرکاربردترین تکنیک Keyword Stuffing است، یک کلمه در تمام پاراگراف‌های متن بیش از دو بار تکرار می‌شود.
خواننده مفهوم متن را به دلیل استفاده بیش از حد با یک عبارت نمی‌فهمد. ممکن است افزونه‌های سئو مانند Yoast یا all in one seo (در سایت‌های وردپرسی) نسبت به این روش چراغ سبز نشان دهند؛ اما در حقیقت این چراغ سبزی برای گوگل است تا سایت شما را جریمه کند. البته در نسخه‌های جدید این افزونه‌ها، تعداد دفعات استفاده از کلمات کلیدی براساس الگوریتم‌های جدید گوگل به‌روزرسانی شده است.

۴- یک کلمه بیش از حد مجاز لینک‌گذاری می‌شود

بعضی از سایت‌ها با استفاده از افزونه‌های لینک‌گذاری اتوماتیک یا اسکریپت‌هایی از این دست، یک کلمه را به صفحه‌ای خاص لینک می‌کنند. این لینک گذاری ممکن است مربوط به تمامی واژه‌های یک صفحه باشد یا تمام صفحات سایت را شامل شود.
توجه داشته باشید که در این روش موتورهای جستجو با رفتن به هر لینک با صفحه مشابهی روبه‌رو می‌شوند و ممکن است جریمه شوید.

۵- استفاده از یک کلمه ثابت+کلمه/کلمات متغیر

در این روش وبمستران یک کلمه را به عنوان کلمه کلیدی در نظر می‌گیرند و سایر واژه‌های خود را براساس آن سازماندهی می‌کنند. برای مثل استفاده از یک کلمه کلیدی+نام محل‌ یا کشورهای مختلف یکی از این روش‌هاست.

چرا استفاده از تکنیک KEYWORD STUFFING برای سئو مضر است؟

  • بزرگ‌ترین ضرری که تکرار کلمه کلیدی به شما وارد خواهد ساخت، جریمه است. زمانی که موتور جستجوی گوگل شما را جریمه می‌کند، سایت شما از نتایج گوگل حذف می‌شود و این نشان دهنده آسیب بزرگی است که به سئوی سایت وارد شده است.

  • تکرار بیش از حد کلمات، نرخ پرش یا ––Bounce rate–– را افزایش می‌دهد. همانطور که می‌دانید، نرخ پرش برای سئوی سایت اهمیت دارد و سایتی در این زمینه امتیاز خوب دریافت می‌کند که بازدید کننده را در خود نگاه دارد. به تعبیری هرچه نرخ پرش کمتر باشد، سئو کیفیت بالاتری دارد.

  • استفاده بیش از اندازه از یک کلمه به عنوان کیورد می‌تواند برای مخاطب خسته کننده باشد. همیشه به خاطر داشته باشید که شما برای مخاطب مطلب می‌نویسید و نه برای موتورهای جستجو. می‌توان این دیدگاه را اولویت اصلی گوگل عنوان کرد که از شما انتظار دارد مطالب مفیدی برای بازدیدکنندگان ایجاد کنید و موتورهای جستجو را ابزاری برای نظارت بدانید.

راهکارهای جلوگیری از KEYWORD STUFFING

برای جلوگیری از Keyword Stuffing راه‌های تجربی زیادی ارائه شده است و خود گوگل نیز در این زمینه اطلاعاتی داده است.

  • زمانی که عنوان صفحه را می‌نویسید توجه داشته باشید که این عبارت باید کاملا منحصربه‌فرد باشد. یعنی در صفحات دیگر استفاده نشده باشد و کلمه کلیدی مورد نظر نیز در آن‌ صفحات تکرار نشده باشد ––یا به اصطلاح Duplicate نشده باشد–– همچنین این عبارت باید به گونه‌ای باشد که توضیح مختصر و جامعی از صفحه وبسایت شما ارائه کند و بازدید کننده با اولین نگاه بتواند مفهوم صفحه شما را دریابد.

  • در توضیح صفحه یا ––meta description–– فقط یکبار کلمه کلیدی را بنویسید. جمله‌ای که در این قسمت به عنوان توضیح صفحه قرار می‌دهید باید کل صفحه مذکور را به صورت خلاصه بیان کند و تا حد امکان از به کار بردن جملات تکراری که در بدنه مطلب استفاده کرده‌اید، پرهیز کنید.

  • در بدنه متن باید تعداد مشخصی کلمه کلیدی قرار بدهید. تکرار کلمه کلیدی به ویژه در بدنه می‌تواند آسیب بزرگی به سئو وبسایت وارد کند. در ادامه به تعداد کلمه کلیدی که در بدنه متن باید استفاده شود، می‌پردازیم.

چه تعداد کلمات کلیدی خطر جریمه را از سایت دور می‌کند؟

نمی‌توان تعداد مشخصی کلمه کلیدی برای متن اعلام کرد؛ اما براساس گفته‌های متخصصین سئو استفاده از کلمه کلیدی زمانی مفید خواهد بود که درصد چگالی کیورد یا –– Keyword Density–– کمتر از ۲-۳ درصد باشد. چگالی کلمه کلیدی به این صورت محاسبه می‌شود: 
تعداد کلمات متن/ تعداد کلمات کلیدی که در متن آمده است.
با در نظر گرفتن این فرمول می‌توان چنین برداشت کرد که متن با کیفیت، متنی است که در آن تکرار کلمه کلیدی معقول است و در هر ۱۵۰-۱۷۰ کلمه یک بار از آن استفاده می‌شود.

چگونه از خطر KEYWORD STUFFING در امان بمانیم؟

اگر می‌خواهید برای یک کلمه کلیدی رتبه خوبی بدست بیاورید به «بهینه سازی» فکر کنید. به این ترتیب که:
۱-    برای هر صفحه یک کلمه کلیدی اصلی در نظر بگیرید.
۲-    بیشتر از ۳۰۰ کلمه بنویسید و به ازای هر ۳۰۰ کلمه دو بار از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.
۳-   کلمات کلیدی فرعی، مترادف‌ها و عبارات طولانی مرتبط با کلمه مورد نظر می‌توانند، مفید باشند.
۴-  برای این که کیوردها به صورت بهینه در صفحات وبسایت قرار بگیرند باید در قسمت‌های مختلف صفحه پدیدار شوند. برای بهینه‌سازی هرچه بهتر:

  • کلمه هدف را یک بار در تیتر صفحه استفاده کنید.

  • کیورد را حداقل در یک زیرتیتر بیاورید.

  • کلمه مورد نظر را بین تگ‌های Title قرار بدهید.

  • keyword را یک بار در متای توضیحات صفحه بیاورید.

  • کلمه کلیدی باید در پاراگراف اول متن پدیدار شود.

  • در انتهای متن و بخش جمع‌بندی نیز از این کلمه استفاده کنید.

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.