CDN چیست؟

CDN چیست؟

اگر برای کسب و کار خود در فکر طراحی سایت کاربر پسند و زیبا که کاملا واکنشگرا بوده و سئوی بالایی دارد هستید ، پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک نمایید.

همه‌ی افرادی که وب‌سایت دارند، یکی از دغدغه‌های‌شان سرعت بارگذاری محتوا برای کاربران اینترنتی است. با وجود مشکلات بسیار اینترنت در ایران، آن وب‌سایتی که سرعت بالا آمدن بیش‌تری داشته باشد، برنده‌ی چالش جذب مخاطب خواهد بود. سرویس CDN برای کمک به اهالی اینترنت و صاحبان وب‌سایت ایجاد شده است. برای این‌که بدانید CDN چیست و چه تاثیراتی در بهبود عملکرد وب‌سایت شما دارد، این مطلب را تا انتها بخوانید.

شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست؟

شبکه توزیع محتوا یا Content Delivery Network (CDN) با توزیع محتوا در چند سرور ابری به کاربر اینترنتی کمک می‌کند تا بتواند با نزدیک‌ترین سرور ارتباط بگیرد و محتوای وب‌سایت شما را دریافت کند. این مساله باعث می‌شود تا سرعت دسترسی کاربر به محتوا چندین برابر شود. در چنین حالتی سرویس CDN بار ترافیک را از روی سرور اصلی به سرورهای پراکنده در نقاط مختلف ارجاع می‌دهد. اما این روش چگونه پاسخ‌گوی نیاز کاربران است؟ CDN چگونه کار می‌کند و چه سازوکاری دارد؟

نحوه کار سیستم CDN چیست؟ 

شبکه توزیع محتوا با ایجاد سرورهای محلی در نقاط مختلف دنیا، نسخه‌ای کپی شده از محتوای وب‌سایت شما را روی فضای ابری سرور خود Cache یا ذخیره می‌کند. بدین شکل هر کاربری از هر نقطه‌ی جهان، وقتی آدرس وب‌سایت شما را وارد مرورگر خود می‌کند، نیازی به اتصال مستقیم به سرور اصلی ندارد. بلکه توسط سیستم CDN به نزدیک‌ترین سرور محلی ارجاع داده شده و محتوای ذخیره شده وب‌سایت شما را از آن دریافت می‌کند. به این سرورهای محلی نقطه حضور یا PoP Site می‌گویند.

هر CDN بسته به امکاناتی که دارد، نقاط حضور متفاوتی دارد. بدیهی است که هرچه این نقاط حضور بیش‌تر باشد، کاربران بیش‌تری از سراسر دنیا، امکان استفاده‌ی سریع از امکانات وب‌سایت شما را خواهند داشت. بسیاری از اطلاعات وب‌سایت شما مانند ویدیوها و تصاویر روی این نقاط حضور ذخیره شده و تنها برخی از اطلاعات متغیر مانند کدهای HTML به شکل مستقیم از سرور اصلی دریافت می‌شود. این کار باعث افزایش سرعت دسترسی و روان بودن کار با سایت شما از هر نقطه دنیا می‌شود.

تفاوت وبسایت با CDN و بدون CDN چیست؟ 

سرویس CDN با فراهم آوردن سرورهای محلی و توزیع ترافیک به نزدیک‌ترین سرور، سرعت دسترسی به وب‌سایت را افزایش می‌دهد. هم‌چنین باعث کاهش بار ترافیکی سرور اصلی سایت شما می‌شود. این مساله می‌تواند مشکلاتی مانند حملات DDoS را از وب‌سایت شما دور کرده و دسترسی پایداری به سایت فراهم کند. در ادامه‌ی مطلب مزایای استفاده از CDN را به شکل مفصل‌تری بررسی می‌کنیم.

توجه کنید در سایت‌هایی که از CDN استفاده نمی‌کنند، سرور اصلی سایت بار ترافیکی زیادی را تحمل می‌کند. چرا که تمامی درخواست‌ها به شکل مستقیم به سرور اصلی ارسال می‌شود. حالا فرض کنید که سرور اصلی شما در کشوری مانند آلمان و خارج از ایران واقع شده باشد. در چنین حالتی احتمال افت سرعت و دیر بالا آمدن سایت شما برای بسیاری از کاربران وجود دارد. چرا که رفت‌وبرگشت اطلاعات و پردازش تمام آن‌ها در سرور اصلی نیاز به زمان بیش‌تری خواهد داشت.

مزایا و معایب CDN

در واقع Content Delivery Network از مزایای مهمی برخوردار می‌باشند یکی از مهمترین مزایایی که برای CDN می‌توان نام برد این است که به افزایش سرعت طراحی وب سایت کمک کرده که این امر رضایت کاربران را به همراه دارد که در نتیجه باعث بالا رفتن رتبه سایت مورد نظر می‌شود. مصرف پهنای باند و ترافیک هاست کاهش پیدا می‌کند همچنین با مدیریت محتوای وردپرس همخوانی راحتی برقرار می‌کند. اشتراکی بودن این شبکه‌ها باعث می‌شود تا افراد بسیاری به صورت همزمان از آن استفاده کنند که در نتیجه به صرفه جویی شدن هزینه‌ها بسیار کمک می‌کند.
یکی دیگر از مزایای مهم این شبکه داشتن امنیت بالای آن می‌باشد لازم است بدانید که این شبکه توزیع محتوا، از Firewall پر قدرتی بهره مند است که باعث می‌شود تا اجازه وارد شدن حمله‌ای و آسیب رسیدن به طراحی سایت شما را نمی‌دهد همچنین در صورت متوجه شدن خطری به سایت شما آن را به نابود می‌کند. از دیگر مزایایی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که نصب آن راحت و به سرعت انجام می‌گیرد. وجود CDNها منجر به ذخیره شدن محتوای شما در سرور CDN می‌شود که به صورت منظم به ویرایش و آپدیت شدن می‌پردازند که به صورت خودکار محتوای جدید را به سیستم اضافه می‌کند.
معایب استفاده از شبکه CDN که این شبکه دارد این است که به صورت رایگان نبوده و برای استفاده از آن باید مبلغی پرداخت کنیم تا فعال شود و شما دسترسی لازم را پیدا کنید. لازم به ذکر است که اگر هاست شما در ایران باشد نمی‌توانید از CDN استفاده بهینه‌ای را ببرید. همچنین در برخی مواقع زمانی که اقدام به نصب CDN می‌کنید ممکن است برخی از پورت‌های سایتتان از کار بیفتد.

تاثیر CDNها در سئو سایت

همانطور که در بخش‌های قبلی گفتیم CDNها تاثیر بسیار بالایی در سئو و بهینه سازی طراحی وب سایت‌ها را به همراه دارد چرا که منجر به افزایش سرعت طراحی سایت و بهبود کارایی سایت می‌شود همچنین این سیستم از الگوریتم ذخیره موقت Caching Algorithms بهره مند می‌باشد که به سئو سایت شما کمک ویژه‌ای خواهد کرد همچنین اگر تصاویر خود را بر روی سرورهای CDN بارگذاری کرده باشید این شبکه به ایندکس سریع تصاویر و نمایش آن در نتایج جستجوی افراد بسیار کمک می‌کند.

 

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.