انواع وب اپلیکیشن‌ها

انواع وب اپلیکیشن ها

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

برنامههای وب تک صفحه‌ای (SPA)

ماهیت SPA این است که اطلاعات به طور مداوم و بدون درخواست کاربر نمایش داده می‌شود. به عبارتی کاربران دیگر مجبور نیستند بین صفحات وب حرکت کنند، در عوض برنامه دائما داده‌ها را به‌روز کرده و اعلان‌هایی را برای بازدیدکنندگان ارسال می‌کند. محتوای صفحات نیز بسته به اقدامات بازدیدکنندگان (زمانی که ماوس را روی دکمه‌های خاصی نگه می‌دارند یا روی دکمه‌های خاصی کلیک می‌کنند) و بدون مشارکت کاربران (زمانی که پیام‌های دریافتی را روی صفحه مشاده می‌کنند) قابل تغییر است. از وب اپلیکیشن‌های SPA معروف می‌توان فیسبوک، یوتیوب و جیمیل را نام برد.

برنامه‌های وب پیشرونده (PWA)

برنامه پیشرونده یک روش مدرن در توسعه وب است که به نرم افزار اجازه می‌دهد با برنامه‌های کاربردی بومی رقابت کند. ماهیت PWA این است که ویژگی‌های اضافی مانند عملکرد آفلاین، ارسال و دریافت نوتیفیکیشن، دسترسی به قابلیت‌های دستگاه و … را ارائه می‌دهد. قبل‌تر این عملکردها تنها در فرآیند توسعه بومی (برنامه‌ای که متناسب با سیستم‌عامل دستگاه توسط فناوری‌های خاص نوشته می‌شود) در دسترس بودند، اما امروزه تکامل تکنولوژی فرآیند ساخت اپلیکیشن را راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر کرده است.

مفهوم اپلیکیشن پیشرونده در سال ۲۰۱۵ از ادغام یک وب سایت و یک اپلیکیشن موبایل آغاز شد. چنین امری نتیجه برخی محدودیت‌های اساسی مرورگر از جمله سرعت و کیفیت اتصال به اینترنت بود که همه کاربران و توسعه دهندگان با آن مواجه بودند. از طرفی اپلیکیشن پیشرونده به صورت یک برنامه مجزا قابل پیاده‌سازی است که باید روی دستگاه شما نصب شود. نمونه‌های بارز این نوع نرم افزارها عبارتند از اسکایپ، علی اکسپرس، تلگرام، اسپاتیفای و پی پال.

برنامه‌های وب استاتیک

برنامه‌های وب استاتیک دارای مجموعه‌ای محدود از عملکردها هستند و به ندرت محتوا در آن‌ها تغییر می‌کند. به طور معمول مشاغل کوچک یا کسب و کارهای نوپا برای ایجاد یک سایت اطلاعاتی به چنین روشی متوسل می‌شوند. همچنین بر خلاف انواع دیگر وب اپلیکیشن، تعامل کاربر خیلی کم است. به عنوان مثال می‌توان به Mint، Dropbox و Play Works اشاره کرد.

برنامه‌های وب داینامیک

این نوع برنامه‌ها از نظر فنی پروژه‌های پیچیده‌تری هستند و محتوای آن‌ها هر بار که کاربر با پلتفرم تعامل داشته باشد، به‌روز می‌شوند. همچنین اطلاعات خیلی سریع نمایش داده شده و نیازی به دسترسی سرور ندارند. چنین برنامه‌هایی دارای یک کنترل پنل هستند که به مدیران اجازه می‌دهد به راحتی داده‌های سایت را بدون دانش فنی تغییر دهند. از محبوب‌ترین نمونه‌ها می‌توان Netflix و HubSpot را نام برد.

برنامه‌های هیبریدی

در برخی موارد رویکرد ایجاد برنامه‌های وب سنتی و استاتیک ممکن است با هم ترکیب شود. برنامه‌های هیبریدی برای ذخیره محتوای تولید شده و سپس نمایش داده‌های خاص بدون درخواست از سرور ایجاد می‌شوند. ماهیت رویکرد هیبریدی این است که برخی از عملکردهای پلتفرم توسط مرورگر و مابقی توسط سرور پردازش می‌گردد. این یک راه‌حل خوب برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ است. مثلا Airbnb از این روش استفاده می‌کند.

فروشگاه آنلاین یا تجارت الکترونیک

این نوع توسعه شامل ادغام با سیستم‌های پرداخت است. به طوری که کالاها یا خدمات را می‌فروشند و همچنین داده‌های شخصی کاربران را بررسی می‌کنند. با توجه به عملکرد پرداخت آنلاین، چنین پروژه‌هایی باید از امنیت بالایی برخوردار باشند تا از تراکنش مشتریان محافظت کنند. وب اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک محبوب Amazon، Etsy، AliExpress و WizzAir هستند.

برنامه‌های وب پورتال

چنین برنامه‌هایی به کاربران این امکان را می‌دهند که محتوای مفید را ببینند، یعنی اطلاعاتی که به احتمال زیاد ترجیح می‌دهند. این پلتفرم‌ها رفتار بازدیدکنندگان را مطالعه می‌کنند تا الگوریتمی برای نمایش محتوا بر اساس ترجیحات آن‌ها ایجاد نمایند. آن‌ها همچنین به کاربران اجازه می‌دهند محتوای خود را تولید کرده و با اکانت‌های دیگر ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال می‌توان به توییتر، اینستاگرام، مدیوم و وسترن یونیون اشاره کرد.

برنامه‌های وب آنلاین با سیستم مدیریت محتوا

CMSها برنامه‌های شخص ثالثی هستند که محتوای سایت را کنترل می‌کنند. معمولا از آن‌ها برای نیازهای شرکتی استفاده می‌شود. به طوری که مدیر بدون تغییر کد منبع، داده‌های سایت را ایجاد، اصلاح و مدیریت می‌کند. به علاوه چنین نرم افزاری برای مدیریت وبلاگ‌ها استفاده می‌شود. نمونه‌های برتر وردپرس، ویکس و جوملا هستند.

اگر به دنبال شرکت طراحی سایت معتبر هستید ، پیشنهاد میکنیم ابتدا این لینک را کلیک نمایید.