رقص گوگل (Google Dance) چیست و چه اهمیتی دارد؟

گوگل دنس یا رقص گوگل (GOOGLE DANCE) چیست؟

 

رقص گوگل (Google Dance) چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

میدونستی بخاطر نداشتن سایت، روزانه چقدر مشتری از دست میدید؟!!ا گر قصد گسترش کار خود را داشته و میخواهید یک وبسایت زیبا و کاربر پسند داشته باشد پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

 

حتما یکی از سوالاتی که همیشه به آن فکر می‌کنید احتمالا این است که الگوریتم‌های گوگل چگونه سایت‌ها و صفحات مختلف را در صفحه جستجوی نتایج (SERP) رتبه‌بندی می‌کنند. حال نکته مهمتر این است که در بسیاری از مواقع سایت‌ها دارای موضوعات و کلمات کلیدی مشابه و یکسان هستند و تلاش می‌کنند در این کلمات ورودی بیشتری دریافت کنند. سوال مهمی که این جا باید به آن پاسخ دهیم این است که نحوه رتبه‌بندی نتایج در این موارد چگونه است؟ سال ۲۰۰۳ گوگل دنس یا رقص گوگل معرفی شد که در واقع به معنای رتبه‌دهی مجدد و جابه‌جایی رتبه‌ها در یک بازه زمانی ۳ تا ۵ روزه است. البته این مورد جزو معدود پتنت‌های ثبت شده گوگل است که این موتور جستجو در سال ۲۰۱۵ امتیاز انحصاری آن را به نام خودش زده است. در واقع در گوگل دنس یا رقص گوگل، صفحه نتایج و رتبه‌بندی‌ها، براساس یک سری معیارهای مشخص مدام توسط این موتور جستجو دستخوش تغییرات می‌شود و به همین دلیل ممکن است امروز در صفحه دوم باشید و چند روز دیگر رتبه‌ای در صفحه اول برای شما باشد. اما در اصل این آزمایش گوگل است تا بتواند رفتار مخاطبان را بسنجد و در نهایت جایگاه واقعی را برای شما در نظر بگیرد. جابه‌جایی موقتی که میان جایگاه‌های مختلف در صفحه SERP اتفاق می‌افتد به حالت رقص تشبیه شده و به همین دلیل از آن به عنوان Google Dance یاد می‌شود.

آیا رقص گوگل یکی از الگوریتم‌ های گوگل است؟

یکی از چالش‌ترین سوالات سال‌های اخیر همین است که آیا گوگل دنس را باید یکی از الگوریتم‌های معرفی شده توسط این موتور جستجو بدانیم یا خیر. سوالی که همچنان نظرات مختلفی را در پی دارد، برخی از منابع و کارشناسان حرفه‌ای و متخصص در حوزه سئو معتقدند Google Dance ویژگی‌های کامل یک الگوریتم را ندارد و نمی‌توانیم چنین عنوانی را برای آن در نظر بگیریم. اما برخی دیگر آن را یک الگوریتم ناشناخته می‌دانند که اهمیت زیادی دارد.

رقص گوگل در عمل چگونه است؟

حالا زمان آن رسیده که ببینیم در عمل و دنیای واقعی رقص گوگل چگونه است و چه زمانی رخ می‌دهد. در واقع گوگل برای محتوایی که به تازگی منتشر می‌شود و در صفحه دوم، سوم یا بعد از آن در نتایج جستجو قرار می‌گیرد، فرصتی قائل می‌شود تا به صفحه اول بیاید و بررسی کند کاربران و مخاطبان چه رفتاری با آن دارند. در این مسیر تعداد کلیک‌های دریافتی، رفتار کاربران بعد از ورود به صفحه مورد نظر و مدت زمان حضور آنها در صفحه بررسی می‌شود. سپس نتایج به دست آمده با صفحه‌ای که قبلا در این رتبه حضور داشته مقایسه می‌شود و اگر عملکرد بهتری داشته باشید، رتبه شما نیز بهبود پیدا می‌کند. در مقابل اگر نتوانسته باشید نظر مخاطبان را جلب کنید، قطعا به جایگاه قبلی خودتان بر می‌گردید. بنابراین بهتر است از قبل به فکر باشید تا زمانی که این فرصت از سوی گوگل به شما تعارف زده شد، به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید.

تاثیر گوگل دنس بر نتایج جستجو و رتبه سایت ها

در سال‌های اخیر، گوگل بیشتر تمرکز خود را اهمیت دادن به مخاطبان و رفتار آنها قرار داده است و دیگر مانند گذشته نیست که با یک سری ترفندها مانند گرفتن بک لینک از منابع مختلف مانند وبلاگ‌هایی که خودتان ایجاد یا روش‌های دیگری چون کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) که در آن بارها و بارها کلمه کلیدی را در متن می‌نوشتید، بتوانید رتبه خود را در نتایج جستجو ارتقا دهید. از آنجایی که رقص گوگل کاملا روی همین موضوع تمرکز دارد، شاید رتبه‌هایی که در یک بازه زمانی کوتاه می‌بینید موقتی باشد و چند روز بعد از اینکه در صفحه اول نتایج بودید، به صفحه دو سقوط کنید، ولی حداقل می‌دانید رفتار مخاطبان با محتوای شما چگونه بوده است. به همین ترتیب اگر از قبل برنامه‌ریزی و استراتژی لازم را داشته باشید، کامل می‌توانید ار فرصتی که گوگل دنس به شما داده استفاده کنید و رتبه‌های خوبی را به خودتان اختصاص دهید. پس تا می‌توانید برای مخاطبان‌تان ارزش قائل شوید و با تولید محتوای کاربردی، منحصربه‌فرد و ارزشمند باعث جلب نظر آنها شوید تا نسبت به شما و محتوای‌تان رفتار مثبت داشته باشند.

چگونه بفهمیم که وب سایت در دوره رقص گوگل قرار گرفته است؟

از آنجایی که گوگل دنس شرایط پیچیده‌ای را رقم می‌زند و هنگامی که محتوای تازه منتشر شده ما در دوره سند باکس (Sand Box) قرار می‌گیرد، گاهی ممکن است بالا و پایین شدن رتبه ما را گمراه کند. چرا که متوجه نمی‌شویم افت رتبه در اثر نتیجه الگوریتم رقص گوگل بوده یا واقعا از سوی این موتور جستجو جریمه شده‌ایم. یا اینکه متوجه نمی‌شویم حضور ما در صفحه اول نتایج جستجو موقتی است یا واقعا محتوای خوبی منتشر کرده‌ایم که توانسته‌ایم جایگاه خوبی را به دست بیاوریم. بنابراین این سوال در ذهن ما تداعی می‌شود که آیا در دوره رقص گوگل قرار داریم یا خیر. برای بررسی این وضعیت دو روش پیش‌روی شما قرار دارد. قطعا با توجه به تعریفی که از گوگل دنس داشتیم، باید رتبه سایت خود را در یک بازه چند روزه بررسی کنید و اگر جابه‌جایی قابل توجهی داشتید، به نظر می‌رسد که در دوره رقص گوگل قرار گرفته‌اید. مورد بعدی این است که محتوای خوبی منتشر می‌کنید و تمام مشکلات سایت را به کمک متخصصان برطرف کرده‌اید ولی همچنان رتبه صفحات و سایت شما نوسان شدیدی داشته باشد و زیاد بالا و پایین شود، می‌توانید حدس بزنید که در دوره Google Dance هستید.

در هنگام رخ دادن رقص گوگل چه کنیم؟

بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کارها، بلافاصله بعد از جابه‌جایی رتبه دچار سردرگمی و نگرانی می‌شوند و تصور می‌کنند تلاش‌های‌شان بی‌فایده بوده است. اما در واقع این گونه نیست و اگر رقص گوگل برای شما اتفاق افتاد می‌توانید به کمک روش‌هایی چون تولید و انتشار مستمر محتوای باکیفیت، منحصربه‌فرد و کاربردی، اصلاح و بهینه‌سازی تگ‌ها، ایجاد تغییرات لازم در سرعت، رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) سایت، تغییر در عنوان صفحه یا روش‌هایی چون رپورتاژ و دریافت بک لینک وضعیت خود را بحالت قبل برگردانید.

رقص گوگل تا چه انداز تأثیرگذار است؟

اگر تاکنون کم و بیش درباره گوگل دنس می‌دانستید، احتمالا حالا کمی نگرانی‌های‌تان بیشتر شده است. ولی در واقع باید به این فکر کنید که الگوریتم رقص گوگل یک نمونه پیچیده است و اطلاعات زیادی از نحوه عملکرد دقیق آن در دسترس نیست. اما تأثیرات خودش را دارد. بنابراین بهتر است تمرکز خود را روی مواردی بگذارید که وقتی به صفحه اول گوگل آمدید، کاربران تا حدی از شما راضی باشند که دیگر به جایگاه قبلی برنگردید.

رقص گوگل چه مدت زمانی طول می‌کشد؟

تا زمانی که گوگل نتواند با ارزیابی دقیق رفتارها و رضایت کاربران جایگاه درستی را برای سایت و صفحات شما در نظر بگیرید، ممکن است مدت‌های دوره رقص گوگل طول بکشد. اگر در مدت زمان کوتاهی به صفحه اول گوگل رسیدید، خیلی خوشحال نباشید و صبر کنید ببینید بعد از مدتی آیا همچنان در آن رتبه خواهید بود یا خیر. اما اگر احساس کردید در کلمات کلیدی مشخص در حال افت رتبه هستید بلافاصله مشکلات را برطرف کنید تا بتوانید دوباره در دوره گوگل دنس قرار بگیرید. اما در مجموع یادتان باشد Google Dance سیستم پیچیده و تقریبا ناشناخته‌ای دارد و بنابراین شما باید همواره با اقدامات اصولی و استاندارد در مسیر درست گام بردارید.

کدام وب‌سایت‌ ها بیشتر تحت تأثیر رقص گوگل قرار می‌گیرند؟

همان طور که عملکرد این الگوریتم و مدت زمان دوره آن مشخص نیست، اینکه کدام سایت‌ها دقیقا در دوره گوگل دنس قرار می‌گیرند هم خیلی مشخص نیست. اما براساس تعاریفی که داشتیم و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته می‌توان گفت صفحات جدید، مطالب دارای کلمات کلیدی جدید و سایت‌هایی که به صورت غیرطبیعی یا با روش‌های کلاه سیاه سئوی خود را پیش می‌برند بیشتر در این دوره قرار می‌گیرند.

گوگل دنس با چه سایت‌هایی کار ندارد؟

شاید این سوال برای‌تان پیش بیاید که آیا ممکن است رقص گوگل با سایتی کار نداشته باشد. در واقع پاسخ مثبت است.  سایت‌هایی که تمام موارد مرتبط با رضایت مخاطب یا به اصطلاح فنی سئوی on-page را به خوبی انجام می‌دهند از گزند گوگل دنس به دور خواهند بود. لینک‌سازی داخلی و خارجی به صورت اصولی و استاندارد نیز از جمله مواردی است که کمک می‌کند شاید هرگز سایت شما در موقعیت رقص گوگل قرار نگیرد.

چطور می‌توان در دوره رقص گوگل در رتبه‌های بالاتر قرار گرفت؟

اگر گوگل چنین فرصتی را برای شما در نظر بگیرد که در رتبه‌های بالا و صفحه اول نتایج قرار بگیرید، باید به هر شکلی که شده از این موقعیت استفاده کنید. اما چون نمی‌دانید چه زمانی و چطور ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد، بنابراین برای اینکه در رتبه‌های بالاتر قرار بگیرید، تمرکز خود را روی مخاطبان و کاربران قرار دهید. کاری کنید با محتوای باکیفیت و کاربردی، رابط کاربری و تجربه کاربری خوب و ایجاد ارزش افزوده بتوانید مخاطبان بیشتری جذب کرده و آنها را در سایت خود نگه دارید.

جمع بندی

رقص گوگل یا گوگل دنس (Google Dance) که هنوز روی الگوریتم‌ بودن آن بحث است، یکی از پیچیده‌ترین و شاید ناشناخته‌ترین عملکردهای این موتور جستجو برای رتبه‌دهی موقت و سپس دائمی سایت و صفحات اینترنتی است. گوگل به کمک این الگوریتم برای مدت زمان کوتاهی برخی صفحات را در نتایج صفحه اول جستجو نمایش می‌دهد تا بتواند براساس رفتار کاربران ببیند حق واقعی شما چه جایگاهی است. تولید محتوای ارزشمند و کاربرپسند، سرعت خوب سایت، ترغیب مخاطبان به تعامل بیشتر، رابط کاربری و تجربه کاربری خوب از جمله مواردی است که باعث می‌شود رتبه‌های بالاتری به شما تعلق گیرد.

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.