نقشه حرارتی یا هیت مپ چیست و چه کاربردی دارد؟

Heat map یا نقشه حرارتی چیست؟

 

نقشه حرارتی یا heat map چیست ؟

اگر ایده نو و خوب برای شروع کار دارید و میخواهید کسب و کارتان راتوسعه دهید و نمیدانید چگونه در دنیای دیجیتال وارد شوید پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

 

نقشه حرارتی یک نمایش گرافیکی از داده‌ها است که از یک سیستم کدگذاری رنگ برای نمایش مقادیر مختلف استفاده می‌کند. Heat map در اشکال مختلف برای تجزیه و تحلیل استفاده می‌شود، اما بیشتر برای نشان دادن رفتار کاربر در صفحات خاصی از سایت یا قالب‌های صفحه وب کاربرد دارد. نقشه‌های حرارتی وب‌سایت و محصول، محبوب‌ترین عناصر (گرم) و نامطلوب‌ترین (سرد) محتوای صفحه وب سایت شما را با استفاده از رنگ‌ها در مقیاس قرمز تا آبی نمایش می‌دهند.

از هیت مپ می‌توان برای نشان دادن جایی که کاربران در یک صفحه کلیک کرده‌اند، تا چه اندازه صفحه را به پایین اسکرول کرده‌اند یا برای نمایش ردیابی حرکت موس کاربران استفاده کرد. این اطلاعات با توجه به اهداف هر کسب و کار می‌تواند بسیار مفید باشد. این نقشه‌ها برای تشخیص این که چه چیزی در یک وب سایت یا صفحه محصول کار می‌کند یا نه ضروری هستند.

با آزمایش نحوه قرارگیری دکمه‌ها و عناصر خاص در وب‌سایتتان، نقشه‌های حرارتی به شما این امکان را می‌دهند که عملکرد صفحات و محصول خود را ارزیابی کنید و تعامل و حفظ کاربر را افزایش دهید. نقشه های حرارتی آنالیز داده‌های پیچیده و درک آنها را در یک نگاه آسان می‌کند.

تصور می‌شود عملی که ما اکنون آن را نقشه‌های حرارتی می‌نامیم از قرن نوزدهم سرچشمه گرفته است، جایی که از سایه‌زنی دستی در طیف خاکستری برای به تصویر کشیدن الگوهای داده در ماتریس‌ها و جداول استفاده می‌شد.

امروزه هنوز هم می‌توان نقشه‌های حرارتی را با دست، با استفاده از صفحات گسترده اکسل یا با ابزارهایی مانند Hotjar ایجاد کرد. هیت مپ ها انواع مختلفی دارند و ایجاد و آنالیز آنها ممکن است کمی چالش برانگیز باشد اما قطعاً غیر ممکن نیست! برای ساخت هیت مپ پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه مقاله به معرفی آنها می‌پردازیم.

مزایای استفاده از نقشه حرارتی یا Heat Map

  1. کمک می کند نقاط پر بازدید و کم بازدید را شناسایی کنید.

  2. آنالیز تصویری

  3. رصد نقاط مختلف از نظر میزان تردد

  4. کمک به بهینه سازی برای بازدهی بیشتر

استفاده از نقشه های حرارتی یا Heat mapدر بهینه سازی وب سایت یا سئو

نقشه های حرارتی می تواند قسمت هایی که پرکلیک تر هستند را نشان دهد . در واقع بیان کننده این است که کدام قسمت ها در وب سایت شما بازدید بیشتری داشته اند و بیشترین کلیک را گرفته اند تا  بتوانید با تمرکز بر روی عناصر بازدید کنندگان بیشتری را به نفع خود به وب سایتتان روانه کنید و در نهایت بتوانید به بهینه سازی وب سایت کمک بیشتری کنید  و اینکه چگونه محتوایی مورد پسند کاربران است و در نهایت به ما کمک می کند که چگونه می توانیم محصولات و خدمات مان را بهتر و راحت تر به فروش برسانیم .

نقشه های حرارتی می تواند به کمک تصاویر روشن و رنگی از قسمت های مختلف وب سایت این امکان را فراهم می کند که شما بتوانید متوجه شوید که کدام قسمت از وب سایتتان کمتر مورد بازدید قرار گرفته اند تا بتوانید بخش های مختلف وب سایتتان را مورد بازدید بیشتری قرار دهید و روی مخاطبین سرمایه گذاری کنید .

همچنین شما باید وب سایتی بسازید که استفاده از آن برای کاربران راحت تر باشد .

همچنین از مهم ترین بخش ها در نقشه های حرارتی هدر سایت است که ارتباط مستقیم با کاربر را دارد . در حال حاضر در وب سایت بخش مهم و قابل توجهی در جذب بازدید کننده وب سایت در نقشه های حرارتی را دارد . جملات کوتاه و پر معنی کلیک بیشتری را به ارمغان می آورند .

نحوه عملکر نقشه حرارتی یا Heat Map

الگوریتم هوشمند هیپ مپ حرکات افراد را ثبت می کند و در طول بازه زمانی مشخص شده از سمت شما یک نمودار گرافیکی را نمایش می دهد. نمودار زمانی می تواند در بازه زمانی یک یا چند روز باشد که آما حجمی آن در طیف رنگی قرمز، زرد، نارنجی، سبز و آبی نمایش داده می شود. در فضاهایی که میزان تردد افراد در آن زیاد باشد را با استفاده از رنگ های گرم نظیر قرمز نمایش می دهد و فضاهایی که میزان تردد در آن کمتر باشد با نگ های سرد همچون آبی علامت گذاری خواهند شد. طیف رنگ های مورد استفاده برای برندهای مختلف، متفاوت خواهد بود اما اساس کار همگی یکی است.

انواع نقشه حرارتی یا هیت مپ

نقشه حرارتی یک اصطلاح جامع برای ابزارهای مختلفی است که با تکنولوژی Heat mapping یا نقشه برداری حرارتی کار می‌کنند. این ابزارها انواع مختلفی از نقشه حرارتی را در اختیار ما قرار می‌دهند

انواع مختلف هیت مپ عبارت‌اند از:

  • نقشه حرارتی اسکرول: نقشه حرارتی اسکرول درصد دقیق افرادی را نشان می‌دهد که به هر نقطه از صفحه اسکرول می‌کنند. هر چه رنگ یک قسمت به قرمز نزدیک‌تر باشد، کاربران بیشتری آن قسمت را مشاهده کرده‌اند.

  • نقشه حرارتی کلیک: نقشه‌های کلیکی، مجموع مکان‌هایی را که بازدیدکنندگان روی دستگاه‌های دسکتاپ کلیک می‌کنند یا انگشت خود را روی گوشی موبایل می‌زنند، به شما نشان می‌دهند. اگر هیت مپ برای موبایل باشد، آنها به عنوان نقشه‌های حرارتی لمسی شناخته می‌شوند. این نوع نقشه برای نشان دادن عناصری که بیشتر روی آنها کلیک و ضربه زده شده است (قرمز، نارنجی، زرد) دارای کد رنگی است.

  • نقشه حرارتی حرکت موس: این نقشه نشان می‌دهد که کاربران دسکتاپ هنگام حرکت در صفحه، موس خود را در کجا حرکت می‌دهند. نقاط داغ در یک نقشه حرکتی نشان‌دهنده جایی است که کاربران موس خود را بیشتر جابه‌جا کرده‌اند، تحقیقات نشان می‌دهد که بین جایی که افراد به آن نگاه می‌کنند و جای موس آن‌ها، رابطه تنگاتنگی وجود دارد.

  • و …

ابزارهای ساخت نقشه حرارتی

  • Crazy Egg

  • Hotjar

  • heatmap.me

  • هانتانا (ابزار ایرانی ساخت هیت مپ)

 

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.