رتبه بندی الکسا (Alexa) چیست و چقدر اهمیت دارد؟

الکسا چیست؟

 

الکسا (Alexa) چیست ؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

الکسا یا به عبارت درست الکسا اینترنت (Alexa Internet) یک شرکت تحلیل ترافیک وب است. الکسایی که الان وجود دارد آمار بازدید وبسایت‌ها و رفتار کاربران را بررسی و خدماتی برای بازاریابی اینترنتی ارائه می‌کند.

این شرکت سرویس‌هایی را به دارندگان وبسایت‌ها برای بررسی وضعیت وبسایت، سئو، تحقیق کلمات کلیدی، مقایسه و تحلیل رقبا ارائه می‌کند.

رتبه الکسا بر چه اساس مشخص می شود ؟

الکسا در وب سایت خود اعلام کرده که رتبه وب سایت ها بر اساس تعداد بازدید کنندگانی که از سایت بازدید می کنند و همچنین تعداد صفحاتی که هر نفر به وب سایت سر زده و از سایت بازدید کرده است محاسبه می شود .این موضوع را در نظر داشته باشید که چندین بازدید یه کاربر از یک وب سایت فقط یک بازدید به شمار می رود .

رنکینگ سایت در الکسا

آنالیز رنکینگ سایت در گوگل از مطمئن ترین شیوه های بررسی وضعیت یک وب سایت در اینترنت به شمار می رود . رتبه یک سایت در گوگل می تواند بین ۱ تا ۱۰۰ و یا بالاتر باشد اما هر چقدر که این رتبه به عدد ۱ نزدیک تر باشد، وب سایت از وضعیت مطلوب تری برخوردار است . به عنوان مثال زمانی که یک وب سایت دارای رتبه ۱۰۰ باشد، نسبت به وب سایتی که رتبه ۹۸ را به خود اختصاص داده است رتبه بالاتری دارد. یا به عبارتی اگر رتبه سایت X در الکسا رتبه ۱۰ را بگیرد و رتبه یک سایت دیگر مثلا Y رتبه ۱۲ را بگیرد می توان گفت که سایت X  وضعیت مطلوب تری دارد و در موتورهای جستجو بالاتر است . به این منظور می توان گفت که رنکینگ الکسا برای تجزیه و تحلیل رتبه سایت ها با بهینه سازی وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد . زمانی که هدف یک وب مستر یک وب سایت بررسی عملکرد رقبا در گوگل باشد، الکسا می تواند بهترین گزینه باشد .

اهمیت و دقت رتبه بندی الکسا (Alexa)

اما چرا رتبه الکسا برای مدیران سایت ها اهمیت زیادی دارد و آیا اساسا این رتبه بندی دقیق است؟ واقعیت این است که آمار این سرویس لزوما دقیق و کاملا براساس واقعیت نیست و تا حدودی مبتنی بر محاسبات فرضی و استقرایی است، چرا که طبق شواهد موجود منبع اصلی جمع آوری اطلاعات الکسا و پشتوانه آن، پلاگین یا تولبار (Alexa Toolbar) است که در مرورگر بازدیدکنندگان در سرتاسر دنیا نصب می شود، به فرض ممکن است تعداد زیادی از کاربران یک پایگاه اینترنتی بدون نصب تولبار از آن دیدن کنند و در مقابل سایتی دیگر به دلیل نوع فعالیتش بازدیدکننده های خاصی داشته باشد که تولبار الکسا را اکثر آنها نصب کرده باشند (معمولا وبسایت هایی که بازدیدکننده هایشان از تجربه کافی در فعالیت های وب برخوردارند رتبه الکسای بهتری نسبت به سایت های دیگر با بازدید مشابه دارند)، اما با وجود همه ی این تفاسیر نباید سایت الکسا و رتبه آن را آنقدرها هم دست کم گرفت! خواسته یا ناخواسته، رتبه الکسا جای خود را بین کاربران باز کرده و اهمیتی نسبی در عرصه وب و کسب و کارهای بر بستر اینترنت پیدا کرده است، به طور مثال تبلیغ دهنده گان بیشتر تمایل دارند که با سایت های مرتبط با اهدافشان با توجه به رتبه الکسای آنها همکاری کنند، از طرفی اطلاعات سایت الکسا بعضا در تجزیه و تحلیل بهتر و هدف گذاری مخاطبان و نیازهایشان می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد یا در مقایسه چند سایت مشابه از لحاظ محبوبیت تعیین کننده باشد، متاسفانه در این زمینه نیز برخی تلاش دارند با توصل به روش های متقلبانه اقدام به افزایش رتبه سایت خود هرچند به صورت موقت کنند، به فرض از طریق چند سیستم مختلف تولبار الکسا را نصب و به تناوب از آدرس های مد نظرشان بازدید می کنند یا با ارجاع های سیستماتیک و غیر حقیقی به آدرس های مد نظرشان افزایش رتبه کاذب ایجاد می کنند، خوشبختانه با توجه به بهبود الگوریتم های الکسا و در نظر گرفتن معیارهای مختلف در اختصاص رتبه و با بررسی پارامترهایی مانند میزان Daily Time on Site و بررسی سایت های ارجاعی در قسمت Upstream Sites می توانیم به راحتی این نوع صفحات را شناسایی کنیم و واضح است که این نوع رفتارها جزء هدر دادن وقت و به اصطلاح گول زدن خود ارزش دیگری ندارد و معمولا این افراد پس از مدتی از این کار خسته شده و مخاطبان واقعی خود را نیز از دست می دهند، به نظر بهترین راه افزایش رتبه الکسا تمرکز بر روی ایجاد محتوای مفید و جلب بازدیدکننده واقعی است.

تعداد بازدید و مدت زمان لازم برای کسب رتبه الکسا (Alexa)

الگوریتم های فعلی الکسا به نحوی تعریف شده که برای اختصاص رتبه به آدرس های وب نیاز به حداقلی از اطلاعات و داده های دریافتی است لذا اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده ایم برای اینکه در قسمت نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشیم باید پس از عضویت و ثبت آدرس سایت خود در آن معمولا مدتی بین ۱ تا ۳ ماه از زمان ثبت سایت بگذرد، در این فاصله هرچه تعداد بازدیدهای سایتمان بیشتر باشد شانسمان نیز برای اختصاص رتبه بیشتر خواهد بود، بر همین اساس می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر، مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان است، به این ترتیب هر چقدر که فعالیت ما در وب مستمر و با کیفیت بالاتر باشد الکسا نیز به همان نسبت اهمیت بیشتری برای وبسایتمان قائل شده و حتی نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت خواهد بود.
نکته ۱: در سیستم الکسا هرچه عدد نهایی کوچکتر باشد یعنی رتبه سایت بالاتر و بازدید آن بیشتر است، به طور مثال سایتی که رتبه الکسای ۱۰۰۰ دارد از ارزش و بازدید بیشتری نسبت به سایتی که رتبه ۲۰۰۰۰ دارد، برخوردار است.
نکته ۲: معمولا الکسا دو نوع رتبه کشوری و جهانی برای وبسایت ها در نظر می گیرد، رتبه کشوری تنها در صورتی نمایش داده می شود که میزان بازدید صفحات سایت از کاربران یک کشور خاص به صورت معناداری صورت بگیرد، به عبارتی در الگوریتم های الکسا برای محاسبه رتبه کشوری حداقل هایی در نظر گرفته شده است به طور مثال اگر ۷۰ درصد بازدیدهای یک سایت با IP مربوط به کشور ایران باشد رتبه کشوری ایران در کنار رتبه جهانی برای آن سایت در نظر گرفته می شود، به همین صورت ممکن است پراکندگی IP ها به شکلی باشد که الکسا نتواند کشور خاصی را به عنوان رتبه کشوری سایت مورد نظر اختصاص دهد و صرفا برای آن رتبه جهانی در نظر بگیرد.