آشنایی با شبکه و کاربردهای آن

تصور دنیای امروز بدون شبکه‌های کامپیوتری تقریباً غیرممکن است شبکه‌های کامپیوتری نقش بسیار مهمی در کیفیت زندگی ما دارند و باعث شده اند تا تجربه ی متفاوتی از زندگی داشته باشیم. مکالمه شما با مادرتان، ارسال فایل به دوستتان، مکالمه تصویری با عزیزانتان همه و همه از مزایای استفاده از شبکه‌های کامپیوتری است. در این مقاله قصد داریم در ابتدا تعریف ساده و خلاصه ای از شبکه‌های کامپیوتری داشته باشیم و به دلیل استفاده از شبکه‌های کامپیوتری بپردازیم.

شبکه چیست ؟

شبکه مجموعه ای از دستگاه‌های الکترونیکی مانند موبایل،کامپیوتر، پرینتر و اسکنر است به صورتی که بتوانیم اطلاعات را بین سیستم‌های حاضر در شبکه انتقال بدهیم. هنگامی که دو یا چند کامپیوتر را از طریق مودم، روتر، کابل‌ها و غیره به یکدیگر متصل کنیم به گونه ای که باهمدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند ما یک شبکه کامپیوتری ساخته ایم .

 کارت شبکه چیست ؟

به طور کلی کارت شبکه کامپیوتر را با عناوین Network Adapter و NIC و Network Card نیز می‌شناسیم. کارت شبکه کارتی که برای اتصال به اینترنت بکار می رود. بنابراین ممکن است از آن به عنوان کارت اینترنت کامپیوتر هم یاد کنند.

nic مخفف چیست؟ NIC مخفف عبارت Network Interface Card به معنای کارت واسط شبکه است. این سخت افزار به صورت کارتی در شیارهای توسعه مادربورد کامپیوتر قرار می­­­‌گیرد.

اکثر کامپیوترها کارت شبکه را به صورت built-in دارند (به این معنا که آن‌ها بخشی از مادر بورد اصلی هستند) اما می‌توان کارت شبکه را برای افزایش و بهبود عملکرد کامپیوتر به آن افزود.

کارت شبکه واسطی است بین کامپیوتر و شبکه. کارت شبکه برای همه شبکه ها از جمله شبکه اترنت و کابلی، شبکه بی ‌سیم، شبکه wi-fi، و در سیستم‌های کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ و سرور بخشی حیاتی و ضروری است.

وظیفه کارت شبکه چیست؟

کار کارت شبکه چیست؟ به بیان ساده، کارت شبکه می‌تواند یک دستگاه را با دستگاه‌های دیگر، در یک شبکه قرار دهد. با وجود کارت شبکه، دستگاه می‌تواند به یک شبکه مرکزی وصل شود و یا فقط به طور مستقیم به دستگاه دیگری متصل گردد.

اما برای ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر فقط کارت شبکه به تنهایی کافی نیست. به طور مثال اگر دستگاه بخشی از یک شبکه بزرگتر باشد و بخواهید که به اینترنت متصل شود یک روتر نیز نیاز خواهد بود. به این ترتیب اگر بخواهیم به اینترنت دسترسی داشته باشیم، دستگاه از طریق کارت شبکه به روتر متصل می­‌شود و سپس از طریق روتر به اینترنت.

انواع شبکه کامپیوتری

روش‌های تقسیم بندی شبکه‌های کامپیوتری بر اساس مقیاس، کاربرد، و عملکرد  میتواند متفاوت باشد از این رو تقسیم بندی‌های زیر را می‌توان نام برد.

 

شبکه محلی

     Local Area Network

شبکه گسترده

     WAN: Wide Area Network

شبکه بی سیم

    WLAN: Wireless Local Area Network

شبکه شهری

     MAN: Metropolitan Area Network

شبکه ذخیره سازی

   SAN: Storage Area Network, System Area Network, Server Area Network, or sometimes    Small Area Network

شبکه‌های دانشگاهی

       CAN: Campus Area Network, Controller Area Network, or sometimes Cluster Area Network

شبکه‌های شخصی

       PAN: Personal Area Network

انواع شبکه براساس وسعت:

 

شبکه چیست

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

LAN چیست؟

شبکه کامپیوتری از نوع LAN(Local Area Network) به منظور برقراری ارتباط بین کامپیوترها طراحی شده است و سرعت بالایی در انتقال اطلاعات دارد و معمولا برای مقیاس کوچک‌تری مانند اداره، ساختمان استفاده می‌شود .هتل ها، ساختمان‌های اداری، اقامتگاه‌ها معمولاً از یک LAN استفاده می‌کنند و از طریق ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) با استفاده از یک مودم به شبکه WAN متصل می‌شوند. ISP یک آدرس WAN IP را به مودم ارائه می‌دهد و همه رایانه‌های موجود در شبکه خانگی از آدرس‌های IP LAN استفاده می‌کنند (که به آن آدرس IP خصوصی نیز می‌گویند). تمامی رایانه‌های موجود در شبکه داخلی می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند اما برای ارتباط با اینترنت باید از یک کانال ارتباطی یکسان استفاده کنند این کانال ارتباطی همان مودم و شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت است.

MAN چیست ؟

شبکهMAN(Metropolitan Area Network) معمولاً مساحت فیزیکی بزرگتری نسبت به LAN دارد اما باید به این نکته توجه کرد که از WAN کوچکتر است مانند یک شهر. معمولاً این شبکه توسط یک نهاد مانند نهاد دولتی یا شرکت بزرگ اداره می‌شود.

WAN چیست ؟

شبکه WAN(Wide Area Network) معمولا در فواصل دورتری به وسعت یک کشور و یا قاره استفاده می‌شود. به دلیل حجم اطلاعات ارسالی در این شبکه ممکن است از تجهیزات استیجاری شبکه ای مانند مخابرات یا ماهواره‌های مخابراتی استفاده کند . انواع دیگری از شبکه‌های کامپیوتری موجود است که به منظور‌های گوناگونی طراحی شده اند این تقسیم بندی‌ها اغلب با توجه به چند فاکتور کلیدی مانند وسعت، تعداد کاربران فعال، سرعت شبکه و غیره انجام می‌شود.

انواع شبکه براساس کارکرد:

در این بخش به بررسی انواع شبکه از لحاظ کارکرد می‌پردازیم.

شبکه‌های Peer to Peer:

در این نوع از شبکه‌ها هیچ مدیریت متمرکزی وجود ندارد و کلاینت‌ها به طور مستقیم به یکدیگر متصل شده‌اند. در این شبکه‌ها هیچ سروری وجود ندارد و هر کلاینت می‌تواند هم نقش سرور را ایفا کند و هم نقش کلاینت. شبکه های peer to peer که برای محیط هایی با کمتر از ۱۰ کلاینت استفاده می‌شود، هزینه راه اندازی نسبتاً کمی دارند. هدف اصلی این نوع شبکه های کامپیوتری ایجاد ارتباط بین سیستم‌ها و دستگاه‌های دیجیتال و اشتراک گذاری فایل و دیتا است.

شبکه‌های client/server:

این شبکه ها معمولاً در محیط های بزرگ راه اندازی می‌شوند که دو نقش client به عنوان سرویس گیرنده و کاربر شبکه و نقش server به عنوان سرویس دهنده مطرح است. در شبکه های کلاینت سروری، سرورها، محلی برای ذخیره تمام فایل‌های شبکه هستند و همه کاربران شبکه دارای سطح دسترسی معین هستند.

شبکه domain:

شبکه های Domain از خانواده شبکه های کلاینت سروری هستند که کاربران می‌توانند از سرویس های شبکه استفاده کنند. مدیران شبکه می‌توانند به راحتی تمام کاربران را مدیریت کرده و امنیت و پایداری شبکه را تامین کنند. در حقیقت کامپیوترها و دستگاه‌های دیجیتال در این نوع شبکه عضو دامین می‌شوند و نام و آدرسی تحت نام دامین دریافت می‌کنند.

کاربرد شبکه چیست؟

کاربرد شبکه، راه اندازی شبکه های کامپیوتری و برقراری ارتباط بین سیستم ها است. کاربران شبکه می‌توانند داده‌ها و دستگاه‌هایی مانند پرینتر را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. مدیران IT می‌توانند به راحتی تعداد زیادی از کامپیوتر‌ها را مدیریت کنند و سیاست‌های خود را اعمال کنند.

 

توپولوژی شبکه و انواع آن

به نحوه قرارگیری و معماری فیزیکی اجزا شبکه و چگونگی اتصال آن‌ها به یکدیگر، توپولوژی یا همبندی شبکه می‌گویند. یکی از عناصر مهم در طراحی و معماری یک شبکه، توپولوژی است و قبل از راه اندازی شبکه باید به معماری شبکه توجه داشت.

توپولوژی شبکه و انواع آن

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

 

انواع توپولوژی:

در این بخش به بررسی انواع توپولوژی های شبکه می‌پردازیم.

  • Mesh Topology یا توپولوژی مش

  • Star Topology یا توپولوژی ستاره‌‌ای

  • Bus Topology یا توپولوژی خطی

  • Ring Topology یا توپولوژی حلقه‌‌ای

  • Hybrid Topology یا توپولوژی ترکیبی

  • Tree Topology یا توپولوژی درختی

توپولوژی مش

در این نوع توپولوژی دستگاه‌ها به صورت نقطه‌ای به هم متصل می‌شوند، تمامی نودهای شبکه با هم در ارتباط هستند. برای انتقال داده روی توپولوژی مش از دو روش مسیریابی و سیلابی استفاده می‌شود. در روش مسیریابی داده‌ها براساس منطق مسیریابی شبکه کوتاه‌ترین فاصله بین مبدا و مقصد را مشخص و از آن برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند ولی در روش سیلابی داده‌های مشابه به تمام سیستم‌های عضو شبکه ارسال می‌شوند.

توپولوژی خطی

درتوپولوژی خطی انتقال اطلاعات در لحظه فقط در یک جهت انجام می‌شود. هر نود شبکه به یک کابل متصل است.

توپولوژی ستاره‌ای

در توپولوژی ستاره، همه تجهیزات و کلاینت‌ها به یک دستگاه مرکزی که معمولا سوییچ، هاب یا سرور است متصل می‌شوند. اگر ارتباط یکی از گره‌ها با سرور مرکزی قطع شود، شبکه به کار خود ادامه می‌دهد، اما اگر سوئیچ یا سرور مرکزی از کار بیافتد، شبکه از کار می‌افتد.

توپولوژی حلقه‌ای

در توپولوژی شبکه حلقه‌‌ای، ارتباط هر دستگاه با دو دستگاه در دو طرف آن است که در نهایت ساختار یک حلقه را تشکیل می دهد. به همین دلیل این توپولوژی به عنوان توپولوژی حلقه‌‌ای شناخته می‌شود.

توپولوژی ترکیبی

از ترکیب دو یا چند توپولوژی، توپولوژی شبکه ترکیبی ساخته می‌‌شود. به عنوان مثال ترکیبی از توپولوژی ستاره‌‌ای و مش به عنوان توپولوژی ترکیبی شناخته می شود. توپولوژی ترکیبی در واقع ارتباط بین پیوندها و گره های مختلف برای انتقال داده است.

توپولوژی درختی

این توپولوژی یک دستگاه مرکزی دارد و تمام دستگاه‌های شبکه با نظم خاصی به دستگاه مرکزی متصل می‌شوند. توپولوژی درختی در شبکه‌های بزرگ کاربرد دارد و نسبت به توپولوژی خطی و ستاره‌ای دستگاه‌های بیشتری را شامل می‌شود.