توسعه‌دهنده نرم‌افزار چه کاری انجام می‌دهد؟

توسعه نرم‌افزار چیست؟

 یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار برنامه‌های نرم‌افزاری را توسعه می‌دهد. مشکل این است که بسیاری از افراد خارج از صنعت IT نمی‌دانند که توسعه نرم‌افزار چیست.

به طور کلی، توسعه نرم‌افزار به این صورت تعریف می‌شود: “فرآیندی است که در طی آن نرم‌افزارها را با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی خاص ایجاد می‌کنیم.»

در گذشته، نرم‌افزار با استفاده از مدل آبشاری ساخته شده‌ بود، که توسعه نرم‌افزار را به فازهای متوالی خطی تجزیه می‌کند، جایی که هر مرحله بستگی به تحویل‌های مرحله قبلی دارد. امروزه، توسعه نرم‌افزار به سبک Agile (چابک) است.

رویکرد غالب برای توسعه نرم‌افزار این است که، برنامه‌نویس با استفاده از انواع زبان‌های برنامه‌نویسی، برنامه‌های نرم‌افزاری را توسعه می‌دهند که هر یک برای کارهایی متفاوت است.

پایتون برای اولین بار در سال ۱۹۹۱، جاوا، جاوااسکریپت و PHP در سال ۱۹۹۵ منتشر شدند، و #C در سال ۲۰۰۰. این زبان‌های برنامه‌نویسی همیشه در حال فرستادن آپدیت‌هایی هستند، پس توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار بطور مداوم باید در حال پیشرفت و یادگیری باشد.

در حالی که اصول کلی توسعه نرم‌افزار نسبتاً پایدار است، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باید وضعیت مداوم یادگیری و بهبود خود را حفظ کنند تا در رقابت باقی بمانند.

Software

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید

توسعه‌دهنده نرم‌افزار در مقابل برنامه‌نویس در مقابل مهندس نرم‌افزار در مقابل کدنویس

یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار، شخصی است که برنامه‌های نرم‌افزاری را توسعه می‌دهد، پس مهندسان نرم‌افزار و برنامه‌نویسان چه کسانی هستند؟

آیا آنها فقط نام‌های مختلفی برای همین حرفه دارند یا تفاوت‌های مهمی بین آنها وجود دارد؟ جواب این سوال بله است.

حقیقت این است، که این چهار اصطلاح به صورت متقابل مورد استفاده قرار می‌گیرند، هم توسط افرادی که جزئی از صنعت IT هستند و هم کسانی که نیستند، مانند روزنامه نگاران.

اگر می‌خواهید معنای این چهار اصطلاح را بدانید، می‌توانیم آنها را به این شکل تعریف کنیم:

توسعه‌دهنده نرم‌افزار : شخصی که از ابتدا تا انتهای برنامه‌های نرم‌افزاری را ایجاد می‌کند.

برنامه نویس : اصطلاح قدیمی‌تر برای توسعه‌دهنده نرم‌افزار.

مهندس نرم‌افزار : شخصی که اصول مهندسی نرم‌افزار را برای توسعه‌یِ نرم‌افزار اعمال می‌کند.

کدنویس : هر کسی که کدِ نرم‌افزار را می‌نویسد. کدنویس‌ها که گاهاً به آنها میمون نیز می‌گویند، اغلب فقط قسمت‌های کوچکی از برنامه‌های بسیار بزرگتر را می‌نویسند. همچنین ممکن است به جای استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی، از زبان های نشانه‌گذاری همچون html استفاده کنند.

انواع توسعه دهندگان نرم‌افزار

درست مانند معلمان هنر و موسیقی، انواع مختلفی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار نیز وجود دارد و هر کدام از آنها مشکلات خاصی را حل می‌کنند و دانش خاصی درباره دامنه دارد.

توسعه دهندگان فرانت‌اند (Front-end)

 توسعه نرم‌افزار، front-end بخشی از برنامه نرم‌افزاری است که شما می‌بینید و با آن تعامل دارید.

 خود مدیر سایت درک نمی‌کند که چگونه داده ها را ذخیره و بازیابی می‌شوند.

صرفاً می داند که چگونه می تواند با سیستم، پرونده‌ای بر اساس ورودی دریافتی از کاربر ارتباط برقرار کند.

 توسعه‌دهندگان فرانت‌اند معمولاً درک بسیار عمیقی از تئوری علوم رایانه ندارند.

توسعه Front-end یک زیر مجموعه بسیار پویا از توسعه نرم‌افزار است که چارچوب‌ها و فناوری‌های جدید همه زمان‌ها منتشر می‌شوند و انتظارات کاربر با همان سرعت در حال تکامل است.

 توسعه‌دهندگان فرانت‌اند علاقه خاصی رفع مشکل کاربران دارند و عاشق یادگیری چیزهای جدید و استفاده از آنها برای پاسخگویی به نیازهای کاربران نهایی هستند.

توسعه‌دهندگان Back-end

اگر یک مدیریت فایل، برای سیستم فایل در حالت front-end باشد، درواقع ما می‌توانیم بگوییم که آن سیستم فایل، برای مدیریت فایل در حالت back-end است، چون حافظه داده را مدیریت می‌کند و از دید کاربر پنهان‌ شده است.

درواقع تخصص توسعه‌دهندگان back-end در ساخت و پشتیبانی زیرساخت منطقی است، که به کاربران قدرت استفاده از سایت را به صورت پویا میدهد.

زمانی که شما قسمت جستجوی گوگل را در مرورگر وب خود باز می‌کنید، تمام چیزهایی که شما می‌بینید، یک نوار جستجوی ساده با دو دکمه و تعدادی گزینه در اطراف آن است.

اگرچه در پشت این نوار جستجوی ساده، یک سیستم دارای ذهن پیچیده است که توسط توسعه‌دهندگان back-end ،توسعه‌یافته است و هدف آن گشتن بین وب‌ها، لیست کردن آنها و بازیابی نتایج جستجوهای بیشتر است.

سیستم پشت صفحه جستجوی گوگل با زبان Python، Java و ++C نوشته‌ شده است که سه مورد از زبان‌های بسیار محبوب برنام‌هنویسی back-end هستند.

دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی back-end محبوب به‌عنوان ‌مثال شامل: C#، PHP، Ruby، Rust و Perl هستند.

علاوه بر اینکه توسعه‌دهندگان back-end به‌صورت شناور از این زبان‌ها استفاده می‌کنند، با پایگاه‌های داده، سیستم حافظه نهان و سرویس‌دهنده‌ها هم کار می‌کنند.

توسعه‌دهندگان full-stack

به یک توسعه‌دهنده نرم‌افزاری که مهارت‌های توسعه front-end و back-end را باهم داشته باشد، توسعه‌دهنده full-stack می‌گویند.

خیلی سال پیش، تمام توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، توسعه‌دهندگان full-stack بودند اما با افزایش پیچیدگی نرم‌افزارهای کاربردی و رشد روزافزون تیم‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار، تقاضا برای توسعه‌دهندگان full-stack کاهش یافت.

بسته به نوع پروژه، بعضی‌ها ترجیح دادند که یک تیم بزرگ از توسعه‌دهندگان را تشکیل‌دهند و آنها را به بخش‌های جدا (معمولاً کوچک‌تر) برای کار روی back-end و front-end تقسیم کنند.

این راه‌حل نقطه‌ضعف‌هایی هم داشت. هرچه تیم‌ها بزرگ‌تر و جداگانه‌تر می‌شوند، هم‌تراز کردن هر دولایه نرم‌افزار باهم مشکل‌تر می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، زمانی که پروژه کوچک یا متوسط باشد، توسعه‌دهندگان full-stack ممکن است دست در دست هم در یک تیم کار کنند و محصولی منسجم را تولید کنند که همه آنها می‌توانند آن را کاملاً درک و به‌روزرسانی کنند.

توسعه‌دهندگان دسکتاپ

توسعه‌دهندگان دسکتاپ، نرم‌افزارهای کاربردی برای دسکتاپ و سیستم‌های عملگر سرویس‌دهنده را مثل ویندوز، macOS ، Linux یا BSD توسعه می‌دهند.

برای سال‌های زیادی، توسعه نرم‌افزار دسکتاپ بر صنعت IT تسلط داشت، اما تقاضا برای نرم‌افزارهای دسکتاپ به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای طی دو دهه اخیر به دلیل توسعه موبایل و اینترنت کاهش یافت.

توسعه‌دهندگان دسکتاپ معمولاً از زبان C++، Java یا Python استفاده می‌کنند که همه آنها کتابخانه‌های متفاوتی برای توسعه رابط کاربری گرافیکی (GUIs) برای نرم‌افزارهای دسکتاپ دارند.

به‌هرحال، امروزه ساختن نرم‌افزار دسکتاپ با ویژگی‌های کامل با استفاده از فناوری‌های وب مثل JavaScript،HTML  و CSS امکانپذیر است. فریمورک الکترون یک مورد از آن است.

توسعه‌دهندگان وب

توسعه‌دهندگان وب، توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری هستند که در توسعه وب تخصص دارند. تا اواخر دهه ۹۰ میلادی و اوایل سال ۲۰۰۰، وبسایت‌ها، بسیار ساده‌تر از امروز بودند و چیزی بیشتر از عکس و متن نبودند.

پس از چند سال، وبسایت‌ها طوری پیچیده شدند که ما امروزه در مورد شباهت نرم‌افزارهای وب با نرم‌افزارهای موبایل و دسکتاپ صحبت می‌کنیم.

درحالی‌که دانش CSS و HTML هنوز هم مورد تقاضا است، توسعه‌دهندگان وب باید درزمینهٔ JavaScript، PHP، پایگاه‌های داده، طراحی وب، طراحی بر اساس تجربه کاربر و بهینه‌سازی موتور جستجو، مهارت داشته باشند.

زمانی که توسعه‌دهندگان باید وبسایتهای بزرگ‌تر و پیچیده‌تری را توسعه دهند، معمولاً نقش‌هایشان را بین دو گروه back-end و front-end تقسیم می‌کنند.

توسعه‌دهندگان موبایل

با ورود گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، تقاضا برای توسعه موبایل به‌سرعت زیاد شده است.

دوتا از سیستمهای عملگر غالب به‌کاررفته در موبایلهای امروزی، اندروید و iOS هستند و هرکدام از این سیستمها، زبانهای برنامه‌نویسی، قالبهای کاری و محیط‌های توسعه صنعتی مختلفی را پشتیبانی می‌کنند.

توسعه‌دهندگان موبایل یادمیگیرند که نرم‌افزارهای موبایلی بسازند که گاهی برای سازگاری با سیستمهای عملگر دسکتاپ طراحی میشوند.

چون توسعه موبایل خیلی جدید و پویا است، توسعه‌دهندگان موبایل باید همیشه به دنبال فناوری‌های جدید و برخوردهای فنی باشند. برای اینکه بفهمیم که از توسعه موبایل‌ها در دهه اخیر، چه مدت می‌گذرد، کافی است نگاهی به اولین نسخه سیستم عملگر اندروید که در ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۸ منتشر شد، بیندازیم و آن را با آخرین نسخه آن مقایسه کنیم.

 

توسعه دهنده نرم افزار کیست ؟

میدونستی بخاطر نداشتن سایت، روزانه چقدر مشتری از دست میدید؟!!ا گر قصد گسترش کار خود را داشته و میخواهید یک وبسایت زیبا و کاربر پسند داشته باشد پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید

 

یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار در کنار کد نویسی، چه‌کاری انجام میدهد؟

علاوه بر نوشتن کد، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مسئولیتها و وظایف روزانه بسیاری دارند، که در زیر آنها را بیان می‌کنیم.

خواندن کدهای دیگران: توسعه‌دهندگان نرم‌افزار خودآموخته معمولاً از میزان زمانی که برای خواندن کدهای دیگران صرف می‌کنند، متعجب می‌شوند.

دلیل اینکه آنها زمان زیادی را صرف خواندن کدهای دیگران میکنند، ساده است: نرم‌افزارهای واقعی، محصولات فوقالعاده پیچیدهای از یک تیم بزرگ توسعه‌دهنده نرم‌افزار هستند و برای هرکسی دشوار است که بدون هیچ تلاشی برای فهمیدن آن، عضوی از آن تیم باشد.

خواندن کدهای دیگران یک‌راه عالی برای ارتقای مهارتهای توسعه‌دهندگی نرم‌افزار است.

مستند کردن کدها: این یک راه برای توسعه‌دهنده نرم‌افزار است که کد خودش را درک کند و یک راه کامل برای قابل‌درک کردن کدهای مشابه بعد از یک هفته، ماه و یا سال است.

این دلیلی است که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار حرفه‌ای، زمان زیادی را صرف نوشتن توضیحات مرتب و مستندسازی میکنند.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند با مستندسازی کدهایشان، نقاطی را که پتانسیل ارتقا دادن دارند، شناسایی کنند که این به آنها کمک می‌کند کدی بنویسند که نه‌ تنها کار کند بلکه به‌خوبی عمل کند.

تست کردن کد: تست کردن یک بخش مهم از توسعه نرم‌افزار است و تمام توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کد خودشان را تست می‌کنند، درست مثل نویسندگانی که نوشته خود را برای ویرایش اشتباهات دستور زبان و خطاهای نگارشی می‌خوانند.

شرکت کردن در جلسات: توسعه مدرن نرم‌افزار یک تلاش مشترک است و جلسات به‌کل تیم کمک می‌کند که در یک راستا بمانند و تمام اهداف را تکمیل کنند.

تیمهای زرنگ جلسات کوتاه روزانهای برگزار میکنند که درواقع بیشتر از ۱۵ دقیقه زمان نمی‌برد. البته توسعه‌دهندگان نرم‌افزار با همکاران خود و سایر تیمها با پلتفرم‌های مشترک در ارتباط هستند، برای اینکه ببینند هرکسی کارش را چگونه انجام می‌دهد و برای تقویت روحیه تیم باکارهای سرگرم‌کننده.

رهبری: توسعه‌دهندگان ارشد نرم‌افزار با آموزه‌ها و رشد حرفه‌ای خود به توسعه‌دهندگان مبتدی نرم‌افزار کمک میکنند، دانش خود را با آنها به اشتراک می‌گذارند و توصیه‌های مناسب را به آنها میگویند و به سؤالات آنها پاسخ می‌دهند.

این روزها حتی تعداد زیادی از شرکتهای توسعه نرم‌افزار، برنامه‌های رهبری دارند که کارمندان تازه استخدام ‌شده را با توسعه‌دهندگان ارشد نرم‌افزار هماهنگ می‌کنند، البته این پروسه گاهی اصلاً فرمول‌پذیر نیست.