جی کوئری JQuery چیست؟ چه کاربرد و مزایایی دارد؟

جی کوئری چیست؟

jQuery یک کتابخانه غنی جاوا اسکریپت است که بر اساس قاعده «کد کم تر، کار بیش تر» بنا نهاده شده است. از API ها جهت ساختن اسناد HTML و نگهداری آن ها استفاده می کند و همین طور وظایفی مانند مدیریت رویدادها، افکت های تعاملی به صورت انیمیشن در همه مرورگرهای نوین از جمله chrome ،FireFox ،safari و… از جمله مواردی هستند که توسط jQuery انجام می شود.

jquery

همچنین jQuery این امکان را به شما می دهد تا بتوانید به سادگی و به سرعت برنامه های بر پایه Ajax بسازید. شرکت های بزرگی هم چون گوگل، مایکروسافت و IBM از jQuery در محصولات خود استفاده می کنند. حتما بتوانید تصور کنید که jQuery چقدر محبوب و قدرتمند است؟

jQuery توسط John Resig در سال ۲۰۰۶ ساخته شد. این کتابخانه در حال حاضر توسط گروهی توسعه دهندگان توسعه داده می شود و تحت عنوان یک پروژه open source یا مبنع باز نگهداری می شود. وقتی که از jQuery استفاده می کنید، به میزان زیادی در کار و زمان صرفه جویی می کنید.

تاریخچه‌ی جی کوئری

در سال ۲۰۰۵، یک برنامه نویس وب به نام جان رسیگ که روی پروژه‌های مختلفی کار می‌کرد، از نوشتن کدهای جاوا اسکریپت برای چندین مرورگر خسته شده بود. او تصمیم گرفت که با ساخت کتابخانه‌ی جاوا اسکریپت خود، این مشکل را حل کند. از این طریق بود که jquery در سال ۲۰۰۶ وارد بازار شد. جان رسیگ در وب سایت رسمی خود جی کوئری را به عنوان یک کتابخانه‌ی Javascript معرفی کرد که هدف اصلی‌اش جذاب کردن روند نوشتن کدهای جاوا اسکریپت است. این ابزار کدهای مشابه و تکراری را شناسایی کرده و بخش‌های غیرضروری آن‌ها را حذف می‌کرد. در نتیجه دیگر لازم نبود برنامه نویس کدهای طولانی و خسته کننده را تکرار کند.

جی کوئری در آن زمان دو قابلیت اصلی داشت که بسیار مورد توجه برنامه نویسان قرار گرفت. یکی این بود که jquery سیستم API آسانی را برای ایجاد تغییرات در یک صفحه وب به کاربر ارائه می‌کرد. با این نرم‌افزار انتخاب اجزای مختلف سایت بسیار راحت‌تر شده بود. این قابلیت انتخاب اجزا بعدها گسترش یافت و به کتابخانه‌ای مجزا به نام Sizzle تبدیل شد. دومین قابلیت این بود که با استفاده از جی کوئری دیگر تفاوتی بین مرورگرهای مختلف وجود نداشت. قبل از آن سازگار کردن یک کد برای چندین مرورگر کار سختی بود. بعدها با محبوب شدن این کتابخانه، قابلیت‌ها و تکنیک‌های بیشتری مثل استفاده از انیمیشن و Ajax به آن اضافه شد. البته باید ذکر کرد که در سال‌های اخیر محبوبیت این کتابخانه در مقایسه با سال‌های اوجش کاهش پیدا کرده است و برخی از سایت‌های معروف مثل GitHub و Bootstrap به دلیل روی کار آمدن نرم‌افزارهای جدید، jquery را از سایت خود حذف کرده‌اند.

اگر ایده نو و خوب برای  شروع کار دارید و میخواهید کسب و کارتان راتوسعه دهید و نمیدانید چگونه در دنیای دیجیتال وارد شوید پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

 

چرا باید از jquery استفاده کنیم؟

۱- باعث ساده‌تر شدن کارها می‌شود

برنامه نویسان این کتابخانه را ابزاری قابل فهم و آسان برای یادگیری می‌دانند. هر چه باشد، این نرم‌افزار با هدف کدهای آسان‌تر و کوتاه‌تر ساخته شده است. با استفاده از این زبان برنامه نویسی منبع باز، برنامه نویسان می‌توانند زمان راه‌اندازی یک اپلیکیشن یا سایت را کاهش دهند. به علاوه، لازم نیست برای استفاده از این کتابخانه حتما یک برنامه نویس حرفه‌ای و متخصص در زمینه‌ی طراحی سایت باشید. هر کدنویسی که ساعت‌ها تجربه در زمینه‌ی کدنویسی و کار با فایل‌های CSS داشته باشد می‌تواند از آسانی کار با jquery لذت ببرد.

۲- حتی زمانی که جاوا اسکریپت غیر فعال باشد، اجزای نوشته شده با جی کوئری قابل مشاهده هستند

در حالت عادی اگر Adobe Flash روی مرورگر شما نصب نباشد، احتمال اینکه بعضی از قسمت‌های سایت برایتان نمایش داده نشوند وجود دارد. این موضوع برای کاربران ناخوشایند است. همچنین برنامه نویسان را مجبور می‌کند تا وقت بیشتری روی کدنویسی برای مرورگرهایی بگذارند که پلاگین Flash را ندارند. اما این مشکل با جی کوئری دیگر وجود نخواهد داشت. با استفاده از مدل DOM در کد HTML می‌توان تغییراتی در یک صفحه ایجاد کرد تا حتی اگر در یک مرورگر، جاوا اسکریپت غیرفعال است، تمام محتوا برای کاربر نمایش داده شود. jquery به شما قابلیت ایجاد تغییرات در مدل DOM را می‌دهد.

۳- از این زبان برنامه نویسی می‌توانید برای ساخت انیمیشن استفاده کنید

استفاده از نرم‌افزار Flash نیازمند دانش تخصصی است و برای طراحی انیمیشن و فیلم با این ابزار شاید نیاز به چندین سال تجربه باشد. استخدام برنامه نویسان حرفه‌ای در این زمینه هم ارزان نیست. اما با داشتن دانش جاوا اسکریپت و HTML، شما می‌توانید به صورت رایگان در جی کوئری به ساخت انیمیشن و تصاویر متحرک بپردازید.

۴- با استفاده از این کتابخانه صفحات سایت شما سریع‌‌تر لود می‌شوند

گوگل و دیگر موتورهای جستجو به سرعت بارگیری صفحه به عنوان یک عامل تاثیرگذار در سئو توجه می‌کنند. به همین خاطر تمامی توسعه دهندگان وب به دنبال کدهای سبک و خلاصه شده هستند. اگر سایت شما هم بر پایه‌ی HTML و CSS کدنویسی شده است، به راحتی می‌توانید با استفاده از jquery حجم کدهای سایت را کاهش دهید.

کاربردهای جی کوئری Jquery چیست؟

همان طور که اشاره کردیم، مهم‌ترین کاربرد کتابخانه Jquery سهولت استفاده از جاوا اسکریپت می‌باشد. درواقع این کتابخانه دارای دستورات بسیار ساده و قابل درک است که در زمینه به کارگیری تکنولوژی ای جکس بسیار موثر واقع می‌شود. کاربرد این نرم افزار به قدری وسیع است که می‌توانید یک سایت را با کمک Jquery به صورت فول ای جکس طراحی نمایید.

از دیگر کاربردهای بی‌نظیر این کتابخانه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر شکل ظاهر یک صفحه

  • امکان دسترسی به عناصر موجود در یک صفحه

  • پاسخ به تعامل کاربر

  • اصلاح محتوای موجود در یک سند

  • سهولت در امور معمول جاوا اسکریپت

  • بازیابی دیتا از سرور بدون نیاز به رفرش

جی کوئری Jquery چه ویژگی‌هایی دارد؟

این کتابخانه جاوا اسکریپت هم مانند سایر کتابخانه‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارد که این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • قابلیت دستکاری و تغییر کدهای CSS

  • متحرک سازی و افکت گذاری بر روی عناصر وبسایت

  • کار با AJAX

  • دستیابی به عناصر موجود در پرونده

  • ایجاد تغییر و دستکاری عناصر پرونده

  • امکان توسعه پلاگین‌ها

  • کنترل آسان و قدرتمند رویدادها

مزایای jquery

• سادگی استفاده به دلیل داشتن ساختار ساده و کدهای مختصر

• گسترده بودن این کتابخانه. جی کوئری نسبت به دیگر کتابخانه‌ها خیلی قابلیت‌های بیشتری دارد و با آن کارهای متنوعی می‌شود روی اجزای HTML انجام داد.

• جامعه‌ی کاربری قوی و منبع باز بودن. افراد زیادی وجود دارند که وقت زیادی برای توسعه و بهبود این کتابخانه صرف می‌کنند. همچنین پلاگین‌های از پیش نوشته‌ای برای دانلود وجود دارند که می‌توانند سرعت کار شما را بالا ببرند.

• وجود آموزش‌های عالی در این زمینه. حتی کسی که در حرفه‌ی برنامه نویسی یک تازه کار است هم می‌تواند با پیدا کردن آموزش‌های مختلف از این برنامه استفاده کند.

• پشتیبانی از Ajax. آژاکس یک رابط کاربری است که به شما اجازه می‌دهد بدون بارگزاری مجدد تمامی صفحه، تغییراتی که می‌خواهید را روی آن انجام بدهید.

معایب jquery

• محدود بودن رنج توابع کاربردی. در حالی که این زبان برنامه نویسی از نظر مقداری کتابخانه‌ای گسترده است، اما گاهی ممکن است قابلیت توابع آن محدود باشد. این موضوع می‌تواند برای کسانی که نیاز به اختیار و انتخاب‌پذیری زیادی در طراحی سایت خود دارند مشکل ایجاد کند. بنابراین لازم است گاهی در کنار jquery از کدهای جاوا اسکریپت معمولی هم استفاده شود.

• نیاز به فایل جاوا اسکریپت. برای اجرا کردن دستورات جی کوئری حتما به فایل جاوا اسکریپت نیاز است. با وجود آنکه معمولا حجم این فایل کم است (بین ۲۵ تا ۱۰۰ کیلوبایت)، باز هم این حجم می‌تواند در سرور مشتری مشکل ایجاد کند.

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.