مهم‌ترین و محبوب‌ترین فریم ورک فرانت اند در سال ۲۰۲۲ کدام است؟

هرساله ترندهای جدیدی در دنیای برنامه‌نویسی به وجود می‌آید که بیشتر توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان روی آن تمرکز می‌کنند. این ترندها زمانی محبوب‌تر می‌شوند که سازمان‌های برجسته آنها را بپذیرند و روی آنها سرمایه‌گذاری کنند. ترندهای برنامه‌نویسی فرانت‌اند در ۲۰۲۲ نیز در حال حاضر به طور گسترده‌ای موردتوجه برنامه‌نویسان فرانت‌اند قرار گرفته‌اند و بسیاری از توسعه‌دهندگان فرانت‌اند علاقه‌مند هستند تا اطلاعاتی را در خصوص این موضوع به دست بیاورند. به‌طورکلی ترندهای برنامه نویسی Front-end در ۲۰۲۲ را می‌توان به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد که هریک از این دسته‌ها بیشتر موردتوجه گروه خاصی از برنامه‌نویسان قرار می‌گیرند. علاوه بر این سازمان‌های مختلف نیز روی گروه‌های خاصی از این ترندها تمرکز خواهند کرد. پس شما باید بر اساس علاقه‌ای که دارید و همین‌طور نیازی که سازمان‌های مختلف دارند یکی از این ترندها را انتخاب کرده و در آن حوزه فعالیت داشته باشید. البته می‌توانید چندین حوزه مختلف را نیز به‌صورت هم‌زمان دنبال کنید.

ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره ترندهای برنامه نویسی فرانت اند صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به دنبال‌کردن این ترندها در سال ۲۰۲۲ هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

 

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

 

آشنایی با اصول اولیه توسعه فرانت‌اند

پیش از آنکه بخواهیم درباره ترندهای برنامه نویسی فرانت اند در ۲۰۲۲ صحبت کنیم اجازه دهید تا ابتدا با اصول توسعه فرانت‌اند آشنا شویم. توسعه فرانت‌اند در واقع توسعه بخشی از وب‌سایت است که در آن کاربر با سایت تعامل دارد. توسعه‌دهندگان فرانت‌اند باید اطمینان حاصل کنند که رابط کاربری جذاب، کاربرپسند و قابل پیمایش را طراحی کرده‌اند. اصلی‌ترین وظیفه توسعه‌دهنده فرانت‌اند این است که اولا اطمینان حاصل کند رابط کاربری و شکل ظاهری سایت زیبا است و ثانیا مطمئن شود که این رابط کاربری به‌صورت کاربردی برای کاربر طراحی شده است و کاربر به‌راحتی می‌تواند از آن استفاده کند. طرح‌بندی ساختاریافته و منظم، ارائه هدف تجاری به‌صورت کاملا واضح به مشتریان و کاربران سایت، استفاده از عناصر و ساختارهای گرافیکی زیبا و جذاب که توجه کاربر را به خود جلب کند و … از جمله نکات مهمی هستند که یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند باید در زمان توسعه سایت به آنها دقت داشته باشد.

طراحی و توسعه رابط کاربری سایت به شکلی جذاب باعث می‌شود تا شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف به‌راحتی بتوانند توجه مشتریان خود را جلب کرده و پیشرفت کنند. همین عامل نیز باعث می‌شود تا سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف هرساله به دنبال ترندهای جدید در این زمینه باشند و در نتیجه توسعه‌دهندگان نیز برای به‌دست‌آوردن موقعیت‌های شغلی بهتر و جذاب‌تر علاقه‌مند باشند تا با ترندهای برنامه‌نویسی فرانت‌اند در هرسال بیشتر آشنا شوند و اطلاعات کاملی را درباره این ترندها به دست بیاورند.

۱. بهترین و محبوب‌ترین فریم ورک فرانت اند در سال ۲۰۲۲ React است

اغراق نیست اگر بگویم که برای طراحی رابط کاربری سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها همه‌ی راه‌ها به فریم ورک قوی React ختم می‌شود. برای اثبات محبوبیت ری اکت در جهان کافی است نگاهی‌به آمار بیندازیم. براساس آمار statista.com بعداز Node.js، که مخصوص توسعه بک اند است، React.js پراستفاده‌ترین فریم ورک درمیان توسعه‌دهندگان جهان است.

React یا React JS or React.js کتابخانه‌ی جاوااسکریپت برای طراحی فرانت اند است. این فریم ورک را متا (فیسبوک) در سال ۲۰۱۳ عرضه کرد. ری اکت فریم ورکی رایگان و متن‌باز است و برای یادگیری آن نیز منابع آنلاین زیادی وجود دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای ری اکت می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  • ری اکت فریم ورکی کامپوننت‌محور است. یعنی توسعه‌دهنده برای طراحی اجزای UI صفحات سایت نیاز نیست همه‌چیز و همه‌ی اجزا را ازصفر کدنویسی کند. او در ری اکت می‌تواند کامپوننت‌هایی را تعریف کند که در قسمت‌های مختلف سایت رفتارهای متفاوت دارند (کامپوننت‌هایی که می‌شود بارها و بارها از آن‌ها استفاده کرد). همین ویژگی کار ساخت رابط کاربری سایت را بسیار سرعت می‌بخشد.

  •  وب دیزاینرها باید سایت را اول برای اسکرین‌های کوچک، یعنی موبایل، طراحی کنند. اگر توسعه‌دهنده فرانت اند سایت را با ری اکت ساخته باشد،‌ هیچ نگرانی ازبابت نمایش و سرعت نمایش سایت در دستگاه‌های موبایل ندارد.

  • ری اکت این امکان را به توسعه‌دهنده می‌دهد تا به‌راحتی وب اپلیکیشن‌های قدیمی (Legacy app) را به‌روزرسانی و سازگار با تکنولوژی‌های جدید کند. بنابراین، نیازی نیست توسعه‌‌دهنده تمامی وب اپ قدیمی را ازنو بنویسد. با ری اکت فقط اجزا و بخش‌هایی را که لازم است، آپدیت و مدرن می‌کند.

۲. Angular دومین فریم ورک پرکاربرد برای توسعه فرانت اند است

اگر دوباره نگاهی‌به آمار بیندازیم، بعداز jQuery (که در محتوایی دیگر، باعنوان jQuery آشنا شوید. خیلی مفصل معرفی شده است) و Express که فریم ورکی برای توسعه بک اند است، به فریمورک آنگولار می‌رسیم. آنگولار فریم ورکی متن باز و رایگان است که گوگل در سال ۲۰۱۶ آن را منتشر کرد. آنگولار با زبان تایپ‌اسکریپت ساخته شده است. تایپ‌اسکریپت زبانی است که زیرمجموعه‌ی جاوااسکریپت قرار می‌گیرد، اما با آن تفاوت‌هایی دارد. مهم‌ترین تفاوت تایپ‌اسکریپت با جاوااسکریپت این است که از آن برای برنامه‌نویسی پروژه‌های پیچیده و درمقیاس بزرگ (که چندین هزار خط کد دارند) استفاده می‌‌کنند.

آنگولار نیز فریم ورکی کامپوننت‌محور است و با آن می‌شود فرانت اند سایت و وب اپلیکیشن را برای دستگاه‌‌ها و پلتفرم‌های مختلف توسعه داد. اما مهم‌ترین ویژگی این است که آنگولار به توسعه‌ی SPA (Single-page application) یا وب اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای اختصاص دارد. وب اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای برنامه‌ها یا وب اپ‌هایی هستند که فقط یک صفحه دارند و براساس نیاز کاربر فقط محتوایی که باید و لازم است آپدیت و بارگذاری می‌شود و نه تمام صفحه، مثل جی میل. آنگولار خودش را این‌طور تعریف می‌کند:

Angular is an application design framework and development platform for creating efficient and sophisticated single-page apps.

آنگولار فریمورک طراحی اپلیکیشن و پلتفرم توسعه برای ساختن اپ‌های تک‌‌صفحه‌ای کارا و سطح‌بالاست. 

۳. Vue.js فریم ورکی است که از آنگولار چیزی کم ندارد

بعداز آنگولار و با اختلاف خیلی کمی فریم ورک ویو جی اس قرار دارد. تقریبا ۱۹٪ از توسعه‌دهندگان در جهان برای توسعه فرانت اند از Vue.js استفاده می‌کنند. ویو جی اس نیز فریم ورک جاوااسکریپت، متن‌باز و رایگان است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. دو چیز Vue.js را از آنگولار متمایز می‌کند: ویو جی اس سریع‌تر و آسان‌تر است.

ویو جی اس ویژگی مهم دیگری هم دارد: بسیار انعطاف‌پذیر است. یعنی شما اگر توسعه‌دهنده تازه‌کاری باشید که پروژه‌ی کوچکی دارید و  HTML و جاوااسکریپت را خیلی خوب بلد هستید، می‌توانید از ویو جی اس برای توسعه رابط کاربری پروژه خود کمک بگیرید. اگر پروژه پیچیده باشد، بازهم Vue.js انتخاب مناسبی است. شعار این فریمورک این است که چون طراحی و توسعه هر سایتی منحصربه‌فرد است و نیازهای خودش را دارد، ویو جی اس میان نیاز و پیچیدگی‌های پروژه، تجربه‌ی توسعه‌دهنده و نتیجه‌ا‌ی که باید حاصل شود تعادل و تناسب برقرار می‌کند.

درآمد و بازار کار توسعه‌دهنده ری اکت، آنگولار و ویو جی اس در ایران و جهان

برای تصمیم‌گیری هنوز زود است. اگر محتواهای مشابه‌با موضوع این محتوا را بخوانید، چندین فریمورک فرانت اند و ویژگی‌های آن‌ها لیست شده است. اما نام و ویژگی‌های فریم ورک‌ها و حتی آمارها برای نتیجه‌گیری و پاسخ‌دادن به این سوال که طراح سایت باید وقت و انرژی بگذارد و کدام فریم ورک را حتما یاد بگیرد، کافی نیست. شاید فریم ورکی برای توسعه فرانت اند بسیار قدرتمند باشد، اما کارفرماها و پروژه‌های زیادی در بازار به آن نیاز نداشته باشند. پس،‌ بازار کار و درآمد توسعه‌دهنده فریم ورک‌ها هم در تصمیم‌گیری مهم است.

اگر React developer را در سایت indeed جستجو کنید، به ۴۵‌هزار موقعیت شغلی در گوشه‌وکنار جهان می‌رسید. اما موقعیت‌های شغلی برای توسعه‌دهنده آنگولار تقریبا ۱۸‌هزار و  برای توسعه‌دهنده Vue.js چیزی نزدیک‌به ۳هزار است. توسعه‌دهنده ری اکت در آمریکا به‌طورمتوسط در سال ۱۰۶‌هزار دلار و در انگلستان ۵۰‌هزار پوند حقوق می‌گیرد. حقوق سالانه‌ی توسعه‌دهنده آنگولار در آمریکا ۱۰۵‌هزار دلار و در انگلستان برابربا توسعه‌دهنده ری اکت است. حقوق سالانه‌ی توسعه‌دهنده ویو جی اس در آمریکا برابربا توسعه‌دهنده ری اکت و در انگلستان ۴۵‌هزار پوند است.

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.