تفاوت برنامه نویسی بک اند و فرانت اند

فرانت اند و بک اند دو بخش شناخته شده در مراحل ساخت وبسایت هستند.   آن‌ها دو بخش اساسی مهندسی نرم‌افزار هستند که نقش مهمی در توسعه وب ایفا می‌کنند. فرانت اند بخشی است که کاربر آن را می‌بیند و با آن در تعامل است. بک اند به این معنی است که این بخش‌ها چگونه باید کار کنند.

فرانت اند بخش گرافیکی ست که کاربر آن را می‌بیند و بک اند آن بخش از سایت است که کاربر آن را نمی‌بیند و نمی‌تواند با آن تعامل داشته باشد. این دو قسمت در توسعه وب بسیار مهم هستند و در عین حال که کار یکدیگر را تکمیل می‌کنند، با هم متفاوت هستند.

می‌توان گفت فرانت اند و بک اند دو روی یک سکه هستند. عملکرد یک وبسایت به هر کدام از این بخش‌ها به طور جداگانه‌ای وابسته است. در این مطلب به بررسی تفاوت برنامه نویسی بک اند و فرانت اند می‌پردازیم.

 

frontBack

 

فرانت اند front end چیست؟

فرانت اند همان بخش از وبسایت است که شما می‌بینید و با آن در تعاملید و می‌توانید به وسیله‌ی آن با بک اند (backend) و قابلیت‌هایش در سیستم کار کنید. نقش طراح وبسایت در طول سال‌ها تغییر کرده است اما عملکرد اصلی آن همچنان طراحی ظاهر وبسایت است. هر چیزی که در سایت می‌بینید، هر زرق و برق و هر دکمه و عکس رنگی، منوهای راهنما و غیره همگی فرانت اند را تشکیل می‌دهند.

فرانت اند سمت کاربر یا مشتریست به این دلیل که فعالیت‌ها در سمت مشتری انجام می‌شوند. و کاربر به وبسایت به چشم یک اپلیکیشن موبایل نگاه می‌کند. در مجموع هر چیزی که کاربر می‌بیند و با آن تعامل دارد، بخشی از توسعه (frontend) است.

یک تجربه‌ی خوب کاربر از نظر سهولت می‌تواند به توسعه کمک کند و این هنر و کار یک طراح است تا وبسایت را به درستی طراحی کند. طراح وب مسئول پوشش دادن، جذابیت بصری و ساخت تمام جنبه‌های ظاهری سایت است.
یک طراح فرانت اند (frontend) فقط با کد سروکار ندارد بلکه نقش یک توسعه دهنده فرانت اند (frontend)، ایجاد فضایی است که کاربر می‌تواند با کمک ترکیبی از چندین ابزار از جمله HTML، CSS و جاوا اسکریپت در سایت تعامل داشته باشد.

ویژگی های یک توسعه دهنده فرانت

 در  زیر تعدادی از مهارت ها و ویژگی های یک توسعه دهنده فرانت اند را بیان میکنیم:

 

frontend02

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

 

۱-HTML : یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان نشانه گذاری شده است که برای ایجاد ساختار صفحات وب به کار می رود و بدنه اصلی آن است.

۲-CSS : مخفف عبارت Cascading Style Sheets است که برای شکل دهی صفحات وب و اجزای مختلف وب سایت مانند متن ، تصویر و … ساخته شده است .

۳-زبان برنامه نویسی این زبان در سمت کاربر پردازش می شود . توسط این زبان یک توسعه دهنده فرانت اند میتواند به پویانمایی صفحاتی که با html و css ساخته است بپردازد.

۴-کتابخانه ها و فریم ورک های فرانت اند فریم ورک های زیادی در JavaScript وجود دارد و این فریم ورک ها امکانات پیشرفته و زیادی هم دارند که در اختیار توسعه دهنده ها قرار میگیرد و از جمله معروف ترین این فریم ورک ها میتوان JQuery Angular Vu.js اشاره کرد.

۵-اصول طراحی واکنش گرا : یک رابط کاربری استاندار باید در همه ی پلتفرم ها به گونه ای باشد که عملکرد وب سایت را دچار تاثیر و اختلال نکند و متناسب با هر نوع دستگاهی باشد و یا به عبارت دیگر باید طراحی آن Responsive باشد.

۶-نرم افزار های گرافیگی مانند فتوشاپ : این نرم افزار در طراحی رابط کاربری توسط برنامه نویس فرانت اند در بعضی از مراحل مورد استفاده قرار میگیرد.

۷-سلیقه و خلاقیت : یک طراح فرانت باید از طراحی های خلاقانه و زیبا استفاده کند تا بتواند کاربر را جذب سایت خود کند ان هم در اولین نگاه و یک طراح خوب و موفق کسی هست که بتواند رابط کاربری مطابق براستاندارد های ظاهری ایجاد کند.

۸-آشنایی با اصول تجربه کابری : یک توسعه باید بتواند رابط کاربری را به گونه ای طراحی کند که کاربران بهترین تجربه را از استفاده از به دست آورند.

 

بک اند (backend) چیست؟

بک اند (backend) به عنوان قسمت سمت سرور شناخته می‌شود. به طوری که برای شما قابل مشاهده و تعامل نیست. به طور کلی هر اتفاقی که در پشت سایت میافتد عاملی است برای آنچه که در صفحه‌ی مانیتور می‌بینید. بک اند (backend) بیشتر شبیه یک پشتیبان غیر مستقیم برای کار فرانت اند است. و بخشیست که کاربران با آن تماس مستقیم ندارند. بر خلاف فرانت اند این قسمت در سمت سرور است و برای اطمینان از اینکه این بخش به درستی کار می‌کند با آن در ارتباط است.

در تمام اپلیکیشن‌ها یک رابط کاربری وجود دارد که با تمام سیستم‌های پیچیده‌ای که در پس زمینه اتفاق میافتند سرو کار دارد. و هرکسی با این قسمت سر وکار دارد برنامه نویس و توسعه دهنده‌ی وبسایت است.

توسعه دهندگان بک اند (backend) هر چیزی که شامل ایجاد یک رابط کاربر مانند نوشتن API ها، ایجاد کتابخانه‌ها، یا افزودن  هر چیزی که طراح وب ایجاد می‌کند، را کنترل می‌کنند. برنامه نویسان بک اند (backend) ارتباط بین لایه‌ی فرانت اند و لایه‌ی کسب وکار را آسان می‌کنند و نقش حیاتی در توسعه وب دارند و با برنامه نویسان فرانت اند همکاری می‌کنند. به طور خلاصه برنامه نویسی بک اند (backend) ترکیبی از توسعه و نگهداری و هسته‌ی منطقی نرم افزار یک اپلیکیشن است.

 

ویژگی های یک توسعه دهنده یک back end

مهارت های یک بک اند کار

اگر بخواهید وارد دنیای برنامه نویسی شوید و تصمیم گرفته‌اید به یک back end کار ماهر تبدیل شوید، بهتر است ویژگی‌های زیر را در خودتان تقویت کنید:

  • یک عدد ذهن منطقی و تحلیل‌گر مورد نیاز است: کسی که قرار است یک برنامه نویس بک اند شود قبل از هرچیز باید بداند که با چالش‌ها و مسائل متعددی روبه‌رو خواهد شد. این مسائل برای حل شدن احتیاج به تفکر منطقی و تجزیه و تحلیل‌های مناسب دارند. البته خبر خوش این‌که این مهارت را درطول زمان و با تمرین به‌دست خواهید آورد.

  • چطور سوال خوب بپرسیم تا به جواب درست و خوب برسیم: واقعیت این است که وقتی کسی برای اولین بار وارد حوزه‌ای می‌شود هرچقدر هم که سواد تئوری داشته باشد، احتیاج به تجربه عملی و رفع اشکال دارد. حوزه‌ی برنامه نویسی هم از این قاعده پیروی می‌کند. بنابراین باید هنگام بروز مشکل یا سوال، باید بتوانید از همکاران یا متخصص‌های حوزه برنامه نویسی سوال مناسب بپرسید تا به جواب مورد نظرتان برسید.

  • خیلی از back end کارها به‌صورت دورکار فعالیت می‌کنند. بنابراین قبل از این‌که یک بک‌اند کار ماهر شوید باید این توانایی را داشته باشید که برای به‌دست آوردن موقعیت‌های کاری مناسب، وارد مذاکره شوید.

 

زبان های برنامه نویسی سمت سرور یا back end کدامند؟

 

images

 

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

 

زبان برنامه‌نویسی C#:

یک زبان برنامه نویسی ساده، مدرن، جزءگرا، شی‌ء‌گرا، منطقی و کاربردی که توسط مایکروسافت در سال ۲۰۰۰ ساخته شد. سی شارپ برای ایجاد و طراحی سایت از تکنولوژی ASP.Net کمک می‌گیرد. سی شارپ این روزها در دنیای برنامه نویسی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و البته بازار کار این زبان در ایران هم حسابی داغ و پررونق است. سایت‌های بانک ملی، ملت، تبیان، دیجی کالا، بلاگفا و… در ایران با ASP.Net تحت سی شارپ نوشته شده‌اند.

زبان برنامه نویسی PHP:

یک زبان برنامه نویسی رایگان و متن باز با یک جامعه آماری بزرگ و البته پشتیبانی خوب. PHP سرعت اجرایی بالایی دارد و در طول چند سال گذشته، بارها کدنویسی‌اش را بهینه کرده است. سایت‌هایی که با PHP نوشته شده‌اند عبارتند از فیس بوک، یاهو، وردپرس، جوملا. در ایران هم سایت‌های برترین‌ها، بامیلو، سلام دانلود و… با زبان  PHP نوشته شده‌اند.

زبان برنامه نویسیPython:

یک زبان برنامه نویسی ساده، خوانا است که جزء زبان‌های چندمنظوره و شیئ‌گرا به‌حساب می‌آید. کدهایی که با استفاده از این زبان نوشته می‌شوند، به‌راحتی توسط برنامه نویسان قابل خواندن و تجزیه تحلیل هستند و همین موضوع باعث شده که این روزها خیلی از برنامه نویس‌ها جذب این زبان ساده برنامه نویسی شوند.

زبان برنامه نویسیPerl:

یک زبان برنامه نویسی که از مهم‌ترین ویژگی‌اش سرگرم‌کنندگی است. پرل یک زبان برنامه نویسی ترکیبی و چند منظوره است که در عین حال سریع و قابل اعتماد است. این زبان برنامه نویسی در حوزه‌های متنوع و گسترده‌ای به‌کار برده می‌شود. از حوزه‌های نظامی و هوش مصنوعی گرفته تا طراحی صنعتی و… .

زبان برنامه نویسی Ruby:

ویژگی‌های بارز روبی متن باز بودن، شیئ گرایی و البته سادگی‌اش است. با استفاده از این زبان برنامه نویسی منعطف، می‌توان برنامه‌هایی سریع و رایگان نوشت و درعین حال از خاصیت‌های بی‌نظیر شیئ‌گرایی‌ هم استفاده کرد.

زبان برنامه نویسی Hack:

هک به‌نوعی همکار php به حساب می‌آید و اولین بار توسط فیس بوک معرفی و استفاده شد. بدنه‌ی اصلی Hack بسیار شبیه PHP است. درست است که این برنامه برای کارآیی بیشتر فیس بوک نوشته شده است ولی این روزها به برنامه نویسان کمک می‌کند تا برنامه‌های بدون باگ و با کارآیی بالای زیادی بنویسند.