مراحل و فرآیند تولید نرم افزار

نرم افزارها معمولاً به واسطه اجرای مجموعه ای از فعالیت ها انجام میگیرند

این فعالیت ها را میتوان به عنوان فرآیندهای لازم برای توسعه و تکمیل نرم افزار در نظر گرفت

مهم ترین فرایندهای کلی توسعه نرم افزار عبارتند از

مرحله اول : تحلیل و آنالیز

مرحله تجزیه و تحلیل مهمترین مرحله در تولید نرم افزار است. تیم های توسعه نرم افزار به این مرحله توجه بسیاری می کنند.در این مرحله شما باید نیازمندیها را بررسی کنید.

در ابتدا شما باید بتوانید یک تصویر کلی از نیاز یا مشکلی که می‌تواند توسط ایده شما در قالب نرم افزار مرتفع شود، داشته باشید. برنامه شما باید بتواند این نیاز را توام با کاهش هزینه، زمان و … برای مخاطب انجام دهد و در عین حال بازدهی بالایی داشته باشد

مرحله دوم: طراحی

طراحی نرم‌افزار فرایند حل مسئله و برنامه‌ریزی در راستای ساختن یک نرم‌افزار است. طراحی نرم‌افزار فرایندی است که توسط آن یک عامل، مشخصه ای از نرم‌افزار را طراحی می‌کند که هدف آن، به انجام رساندن اهداف از پیش تعیین شده با استفاده از مجموعه ای از اجزای اولیه و با توجه به محدودیت‌ها است.

هنگامی که مشخص کردید برای تولید نرم افزار سفارشی خود، چه اهدافی دارید و چه نتایجی انتظار دارید، همچنین مشخص کردید که دامنه کار تولید نرم افزار باید چگونه باشد، زمان طراحی نرم افزار رسیده است.

در فاز طراحی، شما و تیم تولید نرم افزار، مشخص می کنید که چه نیازهایی دارید، چگونه به نظر برسد و زمانبندی توسعه چگونه باشد. در این مرحله جریان کارهای نرم افزار ترسیم می شود، مشخص می شود که از چه دیتابیسی استفاده شده و نیاز به ایجاد یک مدل دیتا است.

مرحله سوم: کدنویسی

زمانی که تمام نیازمندی ها و اطلاعات مربوطه برای تولید نرم افزار مشخص شد و نقشه آن کشیده شد، حال زمان کدنویسی آن است. حتما باید توجه کنید که کدنویسی زودتر از دو مرحله دیگر شروع نشود.

قبل از نوشتن کد، باید تمام طرح ها ریخته شود. در این فاز، تمام مراحل می تواند به مراحل کاری کوچکتر تقسیم شوند. به آرامی پیش رفتن، این اجازه را به شما می دهد تا هر مرحله را بررسی کرده و از آن ها بازخورد بگیرید.

مرحله چهارم: آزمایش

تست نرم افزار و نحوه انجام آن در نهایت باعث افزایش کیفیت نرم افزار می شود.تست را می‌توان یکی از زیرمجموعه‌های مبحث کیفیت نرم افزار با نام “تضمین کیفیت” درنظر گرفت. تست نرم افزار به دنبال خطایابی و عیب یابی محصول نرم افزاری قبل از تحویل به مشتری است.

آزمایش متداوم نرم افزار در طول کد نویسی و تولید نرم افزار به شما کمک می کند تا با مشکلات کار آشنا شوید و به حل آن بپردازید. تست کردن مرحله به مرحله، باعث می شود که در مراحل بعدی دچار مشکل نشوید.همچنین قبل از اجرای نرم افزار، باید در مرحله نهایی، آزمایش انجام داد. در این مرحله، گروهی از کاربران برای آزمایش محصول انتخاب می شوند تا بازخورد خود را به تیم نرم افزار برگردانند. آزمایش کاربر برای مشخص کردن مشکلاتی که برنامه نویسان متوجه آن نمی شوند، بسیار اهمیت دارد.

مرحله پنجم: نصب و اجرا

سرانجام، وقت آن رسیده است که نرم افزار سفارشی جدید و کاربردی خود را به بازار عرضه کنید. این مرحله از تولید با فشار دادن یک دکمه انجام نمی شود. این اجراشدن باید مرحله به مرحله انجام شود.

ابتدا، کارکنان شما باید نحوه استفاده از آن را آموزش ببینند و این که چگونه می توان آن را پشتیبانی کرد؛ سپس، نرم افزار برای تمام کاربران منتشر شود (کاربران شرکت، مشتری و هرکس دیگر).

زمانی که قرار است نرم افزار شما اجرا شود، مطمئن باشید که یکی از افراد تیم برنامه نویس، آنجا باشد، تا اگر مشکلی ایجاد شد، بتواند آن را برطرف کند. این مرحله زمانی کامل می شود که نرم افزار به صورت موفقیت آمیزی اجرا شده و استفاده شود.

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.